Стратегии развития высшего образования Франции и России: сравнительный анализ

В статье анализируются общемировые тенденции реформирования систем высше го образования в развитых странах, выделяются основные векторы реформ: новый государственный менеджмент, создание университетом мирового уровня, принятие единых мировых институциональ ных правил. Рассмотрены стратегии развития высшего образования России и Франции, выявлены об щие черты реформ: укрупнение университетов, ориентация на мировые рейтинги, усиление связи университетов и предприятий для соответствия вызовам экономики знаний и инноваций. Определены основные различия: механизмы и объемы финансирования реформ во Франции и России.

Strategies of higher education development in France and Russia: a comparative view

The article analyzes global trends of higher education reforms in developed countries, identifies the main stages of reforms: new state management, the creation of a world-class university, the adoption of unified world institutional rules. The strategies for the higher education development in Russia and France are considered, the common features of the reforms are identified: the consolidation of universities, orientation to world rankings, the strengthening of the ties between universities and enterprises in order to meet the challenges of the knowledge and innovation economy. The main differences are determined: the mechanisms and volumes of financing reforms in France and Russia.

Authors
Publisher
Редакция журнала Экономика и предпринимательство
Number of issue
8-2
Language
Russian
Pages
1097-1104
Status
Published
Year
2017
Organizations
  • 1 RUDN University, Russian presidential academy of national economy and public administration
Keywords
higher education; reforms; france; russia; new public management; высшее образование; реформы; франция; россия; новый государственный ме неджмент
Share

Other records

GALAY K.N.
Ученые записки Орловского государственного университета. Орловский государственный университет им. И.С. Тургенева. 2017. P. 101-103