Анализ энтеросорбентов, представленных в розничном звене фармацевтического рынка

Введение. Эндогенная интоксикация - это синдром, характерный для многих патологических процессов и состояний. Для своевременного выведения из организма токсических соединений используются энтеросорбенты. Цель исследования - сравнительный маркетинговый анализ препаратов группы энтеросорбентов, представленных в розничном звене фармацевтического рынка. Материал и методы. Объектами исследования стали 12 препаратов группы энтеросорбентов, представленных в аптеках Москвы. В работе использованы методы контент-анализа, социологического исследования (анкетирование), SWOT-анализ. Результаты. Критерии, по которым проводился сравнительный анализ энтеросорбентов: отнесение к лекарственным препаратам или БАД, классификационная группа ЛП, состав, показания, противопоказания, клинически доказанная эффективность, удобство применения и расчет стоимости курса лечения. Рассчитан валовый доход, который приносят энтеросорбенты аптечной организации. Построена матрица, позволяющая выявить конкурентные ниши энтеросорбентов. Проведен социологический опрос покупателей препарата «Энтеросгель», разработаны методы его продвижения на фармацевтическом рынке. Заключение. Намечены механизмы стимулирования сбыта энтеросорбентов. Включение в ассортиментный портфель препаратов высокоэффективных энтеросорбентов будет учитывать интересы покупателей и способствовать улучшению качества оказания фармацевтической помощи.

Analysis of enterosorbents represented on the retail pharmaceutical market

Introduction. Endogenous intoxication is a syndrome that is characteristic of many pathological processes and conditions. Enterosorbents are used to timely eliminate toxins from the body. Objective: to carry out a comparative marketing analysis of drugs from the group of enterosorbents represented on the retail pharmaceutical market. Material and methods. The objects of the investigation were 12 drugs from the group of enterosorbents represented in the drugstores of Moscow. Content analysis, a sociological survey using a questionnaire, and SWOT (strength, weakness, opportunities, and threats) analysis were applied in the investigation. Results. The criteria that were used to comparatively analyze enterosorbents were as follows: assignment to medicines or biologically active additives, a drug classification group, composition, indications, contraindications, clinically proven efficacy, ease of use, and calculation of costs. The gross profit brought by the enterosorbents sold in the pharmacies was estimated. A matrix was built, which allowed identification of competitive niches of enterosorbents. A sociological survey of the buyers of Enterosgel was made; methods for its promotion on the pharmaceutical market were devised. Conclusion. Mechanisms for promoting the sales of enterosorbents are outlined. The inclusion of highly effective enterosorbents in the pharmaceutical brand portfolio will take into account the interests of buyers and contribute to the improvement of the quality of pharmaceutical care.

Journal
Publisher
Первый Московский государственный медицинский университет им. И.М. Сеченова
Number of issue
6
Language
Russian
Pages
38-41
Status
Published
Volume
66
Year
2017
Organizations
  • 1 People’s Friendship University of Russia
Keywords
weakness; opportunities; and threats) analysis; enterosorbents; comparative analysis; enterosgel; SWOT (strength; энтеросорбенты; сравнительный анализ; энтеросгель; SWOT-анализ
Share

Other records