В современных условиях успешность и конкурентоспособность торгового предприятия определяется эффективностью его деятельности. Изучение издержек обращения в сфере торговли имеет важнейшее значение, поскольку, как показывает практика, именно управление издержками обращения, включая трансакционные затраты, позволяет добиваться необходимого уровня конкурентоспособности в условиях неопределенности. Повышение конкурентоспособности особенно актуально для российских компаний. Российские производители стремятся повысить качество, улучшить ассортимент выпускаемой продукции, чтобы быть конкурентными с иностранными брендами, однако кроме маркетинговых инструментов, есть ряд методических аспектов, которые должны быть приняты во внимание российскими компании будут рассмотрены в данной статье.
In modern conditions the success and competitiveness of trade enterprise determined by the efficiency of its activities focused on the profitable, cost-effective management. The study of distribution costs in trade is essential because, as practice shows, the effective management of distribution costs allow trade organizations to achieve the required level of profit and remain competitive in the market conditions. Increasing competitiveness is especially true for Russian companies in conditions of import substitution policies. Russian manufacturers seek to improve the quality, improve the range of products to be competitive with foreign brands, but in addition to marketing tools, there are a number of methodological issues that need to be taken into account and the use of Russian companies, and they will be discussed in this article.