Мнениеродные потенции коммуникации

В статье дается анализ факта и комментария в коммуникации как разных способов отражения действительности. Взаимоотношение факта и мнения, составляющего основу комментария, имеет несколько срезов, начиная с выбора фактов, выстраивания их в логическую, непротиворечивую цепочку, чтобы комментатор мог представить свою картину произошедшего. В определенной мере такой же путь проходит и потребитель информации: у него есть возможность узнать о факте из новостей, выйти на другие источники для обогащения фактологической картины, обратиться к одному комментарию или сравнить комментарии из разных источников. Мнения комментатора и аудитории существуют как некая оценочная аура, возникающая на основе оперирования фактами. Соотношение их количества и качества сегодня является признаком качественности журналистики.

Expression of Opinion as the Potency of Communication

The article is devoted to the relation of fact and comment in the communication as different ways of reflecting reality in journalism. The relationship of fact and opinion, as the foundation of the comment, has several aspects: from the selection of facts, building them in a logical, consistent chain in such a way that a commentator will be able to present his vision of reality. To some extent, the same way information is being consumed by the audience: the consumer has an opportunity to learn about the fact of the news, check other sources to enrich the factual picture, ask for an analysis of a single commentator or compare them in different sources. An opinion columnist and the audience creates some kind of evaluation aura that occurs on the basis of operating facts. The ratio of the quantity and quality of them today is a sign of quality journalism.

Authors
Number of issue
2
Language
Russian
Pages
38-50
Status
Published
Volume
23
Year
2017
Organizations
  • 1 Lomonosov Moscow State University
  • 2 Peoples’ Friendship University of Russia
Keywords
fact; comment; opinion; SELECTION OF FACTS BY COMMUNICATOR; AUDIENCE SELECTION OF SOURCES; theory of cognitive dissonance; public opinion research; факт; комментарий; мнение; ОТБОР ФАКТОВ КОММУНИКАТОРОМ; ВЫБОР ИСТОЧНИКОВ АУДИТОРИЕЙ; теория когнитивного диссонанса; исследования общественного мнения
Share

Other records