АУДИТОРИЯ КАК СУБЪЕКТ МАССОВОЙ ИНФОРМАЦИИ

Новые компьютерные технологии, их интерактивность позволяют сегодня вести диалог между субъектом и объектом информационного процесса. В результате субъектно-объектные отношения между редакцией и аудиторией, которые существовали до этого, превращаются в субъектно-субъектные, а аудитория становится производителем массовой информации. В статье рассматривается история развития аудитории СМИ как субъекта информации, начиная с первых рабочих газет в России и заканчивая информационной войной в Донбассе и на Украине.

AUDIENCE AS A SUBJECT OF MASS COMMUNICATION

New technologies as well as its interaction allow to have subject-object dialogue in the information process. As a result the former subject-object relations between editorial board and audience transforms to the subject-subject relations whereas the audience turns into the producer of mass information. The article deals with history of development of the mass media audience as a subject of information from the first Russian worker’s newspapers till information warfare in Donbas, Ukraine.

Authors
Publisher
Московский государственный университет им. М.В. Ломоносова
Number of issue
1
Language
Russian
Pages
77-90
Status
Published
Year
2015
Organizations
  • 1 The Peoples' Friendship University of Russia
Keywords
рабселькоры; worker-peasant correspondents (rabselcors); mass information; interaction; nationality of press; social networking; массовая информация; интерактивность; народность печати; социальные сети
Date of creation
09.07.2024
Date of change
09.07.2024
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/140916/
Share

Other records