Здоровьесозидающая функция педагога: терминологический аспект

В статье представлен обзор терминологических определений, употребляемых в научно-педагогических исследованиях по проблеме сохранения, укрепления и развития здоровья обучающихся: здоровьесберегающий, здоровьеформирующий, здоровьетворящий, здоровьесозидающий, валеологический. Дается сущностная характеристика этих терминов, обосновывается понятие «здоровьесозидающая функция педагога», описывается его структура и содержание.

Health care function of a teacher: terminological aspect

The article provides an overview of terminology used in pedagogical research papers for definition of prevention, enhancement and development of students’ health: health-preventive, health-forming, health-creating, valeological. Essential characteristic of these terms is given, and also through correlation with the strategies of health care of students and pupils, which are implemented in modern education. The concept «health-creating function of a teacher» is substantiated, its structure and content is summarized.

Authors
Publisher
Нижегородский институт развития образования
Number of issue
4
Language
Russian
Pages
133-138
Status
Published
Year
2015
Organizations
  • 1 Russian Peoples’ Friendship University
Keywords
здоровьетворческая деятельносты; health-preventive activity; health-creating activity; strategy of health care of students; health-forming activity; health-creating function of a teacher; здоровьесберегающая деятельносты; стратегия заботы о здоровые; здоровьеформирующая деятельность; здоровьесозидающая функция педагога
Share

Other records

AREVKINA V.T., KRUSHNIAK B.S., KRYLOVA M.A.
Innovation in sectors of national economy as a factor of solving socio-economic problems of modernity. Автономная некоммерческая организация высшего образования "Институт непрерывного образования". 2015. P. 354-361