В статье проводится различение «дивизионизма» и «юнитизма» - двух специфических методологий исследования природы социально-гуманитарного знания. «Дивизионизм» изначально требует его разделения на знание «социальное» и «гуманитарное», и только на втором этапе, предлагает синтезировать полученные результаты в междисциплинарный концепт «социально-гуманитарное знание». «Юнитизм» уже первоначально требует рассматривать «социальное» и «гуманитарное» знание в их абсолютном единстве. Разделение социального и гуманитарного знания имеет место лишь с появления неокантианства и герменевтики. В современной философии науки дивизионизм представлен институционализмом, логическим позитивизмом, аналитической философией; юнитизм представлен постмодернизмом, постструктурализмом, неомарксизмом, феминисткой философией.
He paper differentiates between “divisionism” and “unitism” as the two specific methodologies investigating the nature of social science and the humanities. “Divisionism” originally insists on the division into “social sciences” and the “humanities”, and only at the second stage, syntheses it into an interdisciplinary concept of “social-human knowledge”. “Unitism” starts with an assumption of the absolute unity of the “social sciences” and the “humanities”. The division into social sciences and the humanities took place with the advent of neo-Kantianism and hermeneutics. In contemporary philosophy of science divisionism is presented by institutionalism, logical positivism, and analytical philosophy. The unitist approach is manifested by post- modernism, post-structuralism, neo-Marxism, and feminist philosophy.