КОНЦЕПЦИЯ "ЖИВОЙ ПРИРОДЫ" В РУССКОЙ ГРАФИКЕ И ЖИВОПИСИ XVIII ВЕКА. СПЕЦИФИКА ИЗОБРАЗИТЕЛЬНОЙ ФОРМЫ

В статье рассматривается создание концепции «живой природы» на примере русской анималистической графики и живописи XVIII века, отмечаются особенности художественной формы первых анималистических изображений, роль «кунсткамерного рисунка», натюрмортов, охотничьих сцен в формировании стойкого интереса к анималистике. Говорится о том, что Новая эпоха, ориентированная на реальное восприятие мира, устремлённая к научному познанию, определила особенности первых анималистических изображений, которые заключались в появлении образа животного в конкретном виде, каким он виделся художникам, нацеленным на подражание природе. Накопление достоверных сведений о природе, развитие естественных наук - всё это стало благоприятной почвой дальнейшего формирования жанра. В результате сложилась изобразительная система скрупулёзного анималистического рисунка, не выходящая за пределы объективного восприятия модели. Ранний «кунсткамерный» рисунок, натюрморты и «картины охот» продемонстрировали сосредоточенность мастеров в направлении анализа анималистической модели, представляя определённую «картину мира» той эпохи.

CONCEPT OF "WILDLIFE'''' IN THE RUSSIAN GRAPHICS AND PAINTING OF THE 18TH CENTURY. SPECIFICS OF A GRAPHIC FORM

In article creation of the concept of "wildlife" on the example of the Russian animalistic graphics and painting of the XVIII century is considered, features of an art form of the first animalistic images, a role of "kunstkamerny drawing", still life’s, hunting scenes in formation of resistant interest in animalistic are noted. It is said that the New era focused on real perception of the world, directed to scientific knowledge defined features of the first animalistic images which consisted in emergence of an image of an animal in a concrete look what it saw each other to the artists aimed at imitation the nature. Accumulation of authentic data on the nature, development of natural sciences - all this became favorable circumstances of further formation of a genre. As a result there was a graphic system of scrupulous animalistic drawing which isn’t going beyond objective perception of model. Early "kunstkamerny" drawing, still life’s and "pictures of hunting" showed concentration of masters in the direction of the analysis of animalistic model, representing the defined "world picture" of that era.

Authors
Number of issue
5
Language
Russian
Pages
246-250
Status
Published
Year
2015
Organizations
  • 1 People’s Friendship University of Russia (PFUR)
Keywords
"натурали"; animals; still life; the concept "naturali"; science; nature; watercolor; creative manner; form; анималистика; натюрморт; концепция; наука; натура; акварели; творческая манера; форма
Date of creation
09.07.2024
Date of change
09.07.2024
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/140037/
Share

Other records