СУБЪЕКТНО-ОРИЕНТИРОВАННАЯ МОДЕЛЬ МАТЕМАТИЧЕСКОЙ ПОДГОТОВКИ СТУДЕНТОВ НЕМАТЕМАТИЧЕСКИХ СПЕЦИАЛЬНОСТЕЙ В ВЫСШЕЙ ШКОЛЕ

В статье рассматриваются теоретические и методические аспекты математической подготовки студентов нематематических специальностей вузов на основе субъектно-деятельностного подхода. Рассмотрены различные трактовки понятий «личность» и «субъект». Раскрываются особенности реализации принципа субъектности в процессе обучения студентов математике и соответствующие ему формы организации образовательного процесса. Выделены условия для проектирования математической подготовки студентов на основе субъектно-деятельностного подхода. Основным принципом организации образовательного процесса при субъектно-деятельностном подходе является вариативность. Авторами предложена вариативная система форм аттестации для студентов нематематических специальностей, наряду с уже ставшими традиционными в образовательной практике тестами, коллоквиумами, практикумами по решению задач, выступают минипроекты, эссе, проекты (практико-ориентированные и исследовательские). В статье выделено, что основным способом оценивания знаний студентов в вузе выступает рейтинговая система, определены ее достоинства в отношении субъектно-ориентированной модели обучения.

THE SUBJECT FOCUSED MODEL OF MATHEMATICAL PREPARATION OF STUDENTS OF NONMATHEMATICAL SPECIALTIES AT THE HIGHER SCHOOL

In article theoretical and methodical aspects of mathematical preparation of students of nonmathematical specialties of higher education institutions on the basis of subject and activity approach are considered. Various treatments of the concepts «personality» and «subject» are considered. Features of realization of the principle of subjectivity in the course of training of students in mathematics and forms of the organization of educational process corresponding to it reveal. Conditions for design of mathematical preparation of students on the basis of subject and activity approach are allocated. The basic principle of the organization of educational process at subject and activity approach is variability. Authors offered variable system of forms of certification for students of nonmathematical specialties, along with already become traditional tests in educational practice, colloquiums, workshops on the solution of tasks, miniprojects, the essay, projects (praktiko-focused and research) act. In article it is allocated that as the main way of estimation of knowledge of students in higher education institution the rating system acts, its advantages concerning the subject focused model of training are determined.

Authors
Sergeeva T.F.1 , Rozhnevskaya G.A.2 , Konyaev Yu.A. 3
Publisher
Общество с ограниченной ответственностью "Издательский Дом "Академия Естествознания"
Number of issue
2
Language
Russian
Pages
278-278
Status
Published
Year
2013
Organizations
  • 1 Academy of public administration
  • 2 Economy and management institute in medicine and the social sphere
  • 3 Peopels Friendship University of Russia
Keywords
rating system; organization of educational process; model; subjectivity; Higher Education institution; mathematical preparation; рейтинговая система; организация образовательного процесса; модель; субъектность; вуз; математическая подготовка
Date of creation
09.07.2024
Date of change
09.07.2024
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/136555/
Share

Other records