Автор анализирует проникновение современной западной буржуазной философии во Вьетнам на протяжении двух этапов. Первый этап – период до 1954 года, когда Вьетнам еще являлся французской колонией. В этот период передовая интеллигенция в своих статьях в газетах, журналах, книгах знакомила общественность Вьетнама с философской мыслью Декарта, Монтескье, Ж.-Ж. Руссо, Дидро, Вольтера и др. Второй этап – этап американской агрессии на Юге Вьетнама, которая длилась с 1954 по 1975 гг. На этом этапе широкое распространение получили философские учения, приносившие политическую выгоду США и проамериканским властям Южного Вьетнама, такие как: персонализм, экзистенциализм, психоанализ, неотомизм и прагматизм. В целом это были основные этапы проникновения современной западной буржуазной философии во Вьетнам. После окончания войны и объединения страны (1975 г.) Коммунистическая партия Вьетнама обозначила современную западную буржуазную философию как вражескую марксизму-ленинизму. На протяжении целой эпохи современные западные философские учения подвергались резкой критике, и их распространение во Вьетнаме было запрещено.
The author analyzes modern western bourgeois philosophy penetration to Vietnam over a period of two stages. The first stage is a period until 1954, when Vietnam was still a French colony. During that period progressive intellectuals familiarized the Vietnamese public with the philosophical thoughts of Descartes, Montesquieu, J.-J. Rousseau, Diderot, Voltaire, etc. in their articles in newspapers, magazines, and books. The second stage is a stage of American aggression in the South of Vietnam, which lasted from 1954 till 1975. At this stage those philosophical doctrines were widespread that brought political benefits to the USA and the pro-US authorities of South Vietnam, such as personalism, existentialism, psychoanalysis, neo-Thomism and pragmatism. Overall, these were the main stages of modern western bourgeois philosophy penetration to Vietnam. After the end of the war and the reunification of the country (1975) the Communist Party of Vietnam identified modern western bourgeois philosophy as hostile to Marxism-Leninism. During the whole era modern western philosophical doctrines were sharply criticized, and their dissemination was forbidden in Vietnam.