Показана специфика историко-философской концепции Л. П. Карсавина, заключающейся в метафизике всеединства, исходившей во многом от Вл. Соловьева и испытавшей определяющее влияние Николая Кузанского. Вместе с тем отмечаются креационистские черты «метафизического универсализма» Карсавина, что отличает его от пантеизма, идущего от платонизма до Николая Кузанского и Владимира Соловьева. Вскрываются также гегельянские мотивы, во многом повлиявшие на историософию Карсавина. В итоге всеединство в учении Карсавина раскрывается личностноэкзистенциально и вместе с тем платонизируется иногда даже в большей степени, чем у Вл. Соловьева.
The article focuses on the specificity of L.P. Karsavin's historico-philosophical conception consisting in the metaphysics of All-Unity, originating in many aspects from V. Solovyov and being greatly influenced and determined by Nicholas of Cusa. At the same time, the author points out the creationistic features of Karsavin's «metaphysical universalism» that distinguishes it from pantheism, developing from Platonism up to Nicholas of Cusa and Vladimir Solovyov. Karsavin's philosophy of history is, in many aspects, also influenced by Hegelian motives. The All-Unity in Karsavin's doctrine is shown to be personally-existential and sometimes Platonized even more than in V. Solovyov's conception.