О СПЕЦИФИКЕ ИСТОРИКО-ФИЛОСОФСКОЙ ПОЗИЦИИ Л. П. КАРСАВИНА

Показана специфика историко-философской концепции Л. П. Карсавина, заключающейся в метафизике всеединства, исходившей во многом от Вл. Соловьева и испытавшей определяющее влияние Николая Кузанского. Вместе с тем отмечаются креационистские черты «метафизического универсализма» Карсавина, что отличает его от пантеизма, идущего от платонизма до Николая Кузанского и Владимира Соловьева. Вскрываются также гегельянские мотивы, во многом повлиявшие на историософию Карсавина. В итоге всеединство в учении Карсавина раскрывается личностноэкзистенциально и вместе с тем платонизируется иногда даже в большей степени, чем у Вл. Соловьева.

THE SPECIFICITY OF THE HISTORICOPHILOSOPHICAL POSITION OF L. P. KARSAVIN

The article focuses on the specificity of L.P. Karsavin's historico-philosophical conception consisting in the metaphysics of All-Unity, originating in many aspects from V. Solovyov and being greatly influenced and determined by Nicholas of Cusa. At the same time, the author points out the creationistic features of Karsavin's «metaphysical universalism» that distinguishes it from pantheism, developing from Platonism up to Nicholas of Cusa and Vladimir Solovyov. Karsavin's philosophy of history is, in many aspects, also influenced by Hegelian motives. The All-Unity in Karsavin's doctrine is shown to be personally-existential and sometimes Platonized even more than in V. Solovyov's conception.

Authors
Number of issue
3
Language
Russian
Pages
145-150
Status
Published
Volume
11
Year
2013
Organizations
  • 1 Peoples Friendship University of Russia
Keywords
philosophy of history; person; personal anthropocentrism; medieval history; metaphysics of all-unity; metaphysical universalism; pantheism; existential; историософия; личность; личностный антропоцентризм; медиевистика; метафизика всеединства; метафизический универсализм; пантеизм; экзистенциальность
Share

Other records