В статье раскрывается понятие «информационная война» и анализируются приемы ведения информационной войны в СМИ. Особенно ярко проследить методы информационного противоборства можно на основе этнических конфликтов. В качестве примера выбран косовский конфликт (отделение Косова от Сербии в одностороннем порядке произошло в 2008 г.). Сравниваются публикации, посвященные выборам в этом регионе, из «Российской газеты» и «Washington Post». Оценивается стиль подачи материалов, критерии отбора фактов и композиционное своеобразие.
The article discovers the conception of “media war” and analyzes the methods of fighting media war in mass media. Methods of media confrontation are most easily observed on the basis of ethnical conflicts. The author chooses Kosovo conflict (the separation of Kosovo from Serbia on a unilateral basis in 2008) as an example. Under analysis are the publications dedicated to the elections in this region, from “Rossiiskaya Gazeta” and “Washington Post”. The researcher evaluates the style of presenting the materials, criteria of selecting facts and compositional originality.