Стратегии воспроизводства интеллектуального ядра вузов в условиях старения профессорско-преподавательского состава

Рассматриваются вопросы реформирования системы высшего образования и различные меры социальной политики, направленные на омоложение преподавательских кадров в России и Германии; определяются основные составляющие постарения кадров в вузовской системе; рассматриваются возможности диверсификации использования людских ресурсов в системе высшего образования при наращивании экспорта образовательных услуг; уделяется внимание развитию системы академической мобильности сотрудников и студентов университетов.

Strategies for reproducing the higher educational institutions' intellectual core Under the conditions of the teaching personnel ageing

The paper focuses on the current reform of the higher education system and on the social policy measures aimed at renewing the teaching personnel in Russia and Germany; there are examined the primary factors of the personnel ageing in higher educational institutions, as well as the possibilities for diversification in the use of human resources in the higher education system under the growth of educational services export; a special attention is paid to development of the system of academic mobility of university teaching personnel and students.

Authors
Number of issue
2
Language
Russian
Pages
86-93
Status
Published
Year
2012
Organizations
  • 1 Российский университет дружбы народов
Keywords
training and retraining personnel; academic mobility of teaching personnel; vertical mobility; export of educational services; reform of post-doctoral studies; junior teaching personnel; подготовка и переподготовка кадров; академическая мобильность профессорско-преподавательского состава; вертикальная мобильность; экспорт образовательных услуг; реформирование докторантуры; младшая профессура
Date of creation
08.07.2024
Date of change
08.07.2024
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/128821/
Share

Other records

Nham Ngoc
Современные проблемы науки и образования. Общество с ограниченной ответственностью "Издательский Дом "Академия Естествознания". 2012. P. 168-168