Статья посвящена анализу индий- ской философии, метафизике индийских религий в свете категорий «теизм», «пантеизм», «паненте- изм». Индийское понятие и концепция «ишвара-ва- да» (от «Ишвара» - личный Бог, «вада» - учение), соотносимое с категорией «теизм», рассмотрено в историко-философском аспекте. Автор приходит к заключению, что история ишвара-вады не показы- вает характеристики абсолютного теизма, который составляет метафизическую основу монотеистиче- ской религиозности, поскольку ишвара-вада сосед- ствует с пантеизмом, панентеизмом и учением о безличном Абсолюте (Брахман среднего рода, нир- вана) в индийской мысли.
This article studies Indian philosophy and the metaphysics of Indian religions in the light of the categories theism, pantheism and panentheism. The Indian concept īçvara-vāda (from īçvara - personal deity and vāda - study) correlating with the concept theism is considered in its historical and philosophical aspects. Since the metaphysical basis of Indian religiosity is essentially impersonal, pantheistic and panentheistic in contrast to the absolute-theist basis of monotheism, it has been concluded that the status, place and role of īçvara-vāda is functional theistic and not absolute theistic (the terms functional conception of personality, absolute-substantial conception of personality were suggested by A.F. Losev).