ДИЗАЙН КАК КОММУНИКАТИВНАЯ ПРАКТИКА

Будучи основой общества, коммуникация в современных социальных науках рассматривается в качестве специфического исследовательского фокуса, сквозь который осмысливаются многообразные социальные практики. В статье в рамках коммуникативного подхода исследуется дизайн, а теоретический контекст этого рассмотрения формируют концепции «общества потребления» (Г. Маркузе), «массового общества» (Х. Ортега-и-Гассет), постмодернизма (Ж. Бодрийяр), «сетевого актора (Б. Латур).

DESIGN AS A COMMUNICATIVE PRACTICE

As the foundation of society, communication in the modern social sciences is regarded as a specific research focus, through which diverse social practices are conceptualized. This article is written from within the framework of the communicative approach. It examines the design, and theoretical context of this work, which in itself, is derived from the concepts of "consumer society" as outlined by G.Marcuse and the work on "mass society" by J. Ortega Y Gasset, postmodernism by J. Baudrillard, and the "actor-network- theory by B. Latour.

Authors
Number of issue
3
Language
Russian
Pages
357-363
Status
Published
Year
2012
Organizations
  • 1 Peoples Friendship University of Russia
  • 2 Российский университет дружбы народов
Keywords
design; things; culture; "linguistic revolution"; communication; дизайн; вещи; культура; "лингвистический переворот"; коммуникация
Share

Other records

SENASHENKO V., TKACH G.
Высшее образование в России. Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего образования "Московский политехнический университет". 2012. P. 19-24