Понимание как социально-методологическая проблема

Проблема понимания важна для обоснования социальности человека, её диалогической сущности. Особенно актуально говорить о взаимопонимании в условиях технократизации, создающей опасность ухода человека из социальной реальности в виртуальную, в анонимное, социально нейтральное, или вовсе неодобряемое существование. Понимание как существенный показатель социального познания и как фактор, обеспечивающий осмысленность жизни и деятельности, важно для решения воспитательных задач в образовании, а так же для создания условий толерантности.

Understanding as an issue of social sciences' methodology

The concept of comprehension is important for substantiation of human sociality and its essence as a dialogue. The matters of mutual comprehension tend to become especially important under the circumstances of advancing technocracy that create disturbing prospects of human escaping from the common social reality into the virtual and anonymous, socially neutral (if not condemned) existence. The concept of comprehension as an essential indicator of social knowledge and as a factor that provides activities and existence itself with sense - is very important for the matters of moral upbringing within the system of education and for the creation of favorable conditions for the development of tolerance as well.

Authors
Publisher
Российский университет дружбы народов
Number of issue
2
Language
Russian
Pages
47-52
Status
Published
Year
2006
Organizations
  • 1 Российский университет дружбы народов
Date of creation
08.07.2024
Date of change
08.07.2024
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/117058/
Share

Other records