В статье представлены данные исследования идентичности учащейся молодёжи на примере студентов Российского университета дружбы народов. На выборке 203 студентов возраста 20 - 23 года было проведено анкетирование. Анализ полученных данных показал, что, несмотря на то, что государственно-гражданская идентичность у студентов имеет большое значение, она не является доминирующей. Она проявляется в чувстве общности с гражданами России. Многим студентам близка идея сильного государства. В целом представления студентов об идентичности российского народа включала такие основные понятия как территория, её целостность, многонациональность, русский язык, общая история. Отношение к религии у российских студентов имеет неоднозначный характер. Многие студенты склоняются в развитии многоконфессиональности в стране. Исследование межэтнических установок и принятия другой культуры показало, что большая часть студентов открыты для межнационального общения.
The paper presents the research results of identity of the students as representatives of the youth with reference to students of Peoples’ Friendship University of Russia (PRUR). The questions have been answered by 203 students of 20-23 years of age. The analysis of the obtained data has shown that in spite of the fact that the state and civil identity at students is of great importance it isn’t dominating. She is shown in feeling of community with citizens of Russia. The idea of the strong state is close to many students. In general, the important concepts for students on the level of their identity as the Russian people are such basic concepts as a territory, its integrity, multinationality, Russian, general history. The Russian students have an ambiguous character in the sphere of their attitude to religion. Many students incline to the development of multi-confessionality in the country. The research of interethnic ideas and adoption of other cultures has shown that the most part of students are open for international communication.