В статье уделяется особое внимание институту семьи, именно он занимает особое положение в развитии личности ребенка и является 381 неотъемлемой ячейкой общества. Особое внимание уделяется моделям психологической помощи семьям, воспитывающим детей с особенностями развития. Представленные модели психологической поддержки семей с детьми позволяют последовательно подходить к вопросам решения задач по представленной теме. При исследовании был проведен теоретический анализ отечественных и зарубежных источников по представленной теме, была реализована систематизация данных, сравнительный анализ, проведена концептуализация теоретических моделей, разработано и определено прогнозирование эффективности предложенных моделей психологической помощи для семей с детьми с особенностями развития.
The article emphasizes the importance of the family, which plays a significant role in the development of a child's personality and it is a crucial component of society. Special attention is paid to models of psychological assistance for families bringing up children with special developmental needs. The presented models of psychological support for families with children allow a consistent approach to the issues of solving problems on the presented topic. A theoretical analysis of both domestic and foreign sources on the presented topic was conducted by the study, which involved systematizing data, comparative analysis, and conceptualizing theoretical models. The article develops and identifies forecasting of effectiveness of the proposed models of psychological assistance for families with children with special development.