Во времена господства изображения, просматривая, например, веб-сайты, мы получаем информацию о многих сферах жизни. Поэтому возникает вопрос: можно ли рассматривать визуальную коммуникацию как новую модель общения вообще в информационном обществе, и если да, то какие общие принципы можно сформулировать? Цель этой статьи - указать тенденции в дизайне сообщений ведущих польских информационных служб Интернета, уделяя особое внимание их визуальному аспекту, и, таким образом, ответить на вопрос, является ли визуальная коммуникация на самом деле эффективным способом передачи контента.
In times of image dominance, by browsing websites, for example, we obtain information about many areas of life. Therefore, the question arises: can visual com-munication be considered as a new model of communication in general in the infor-mation society, and if so, what general principles can be formulated? The purpose of this article is to point out the trends in the design of the messages of the leading Polish information services on the Internet, with particular attention to their visual aspect, and thus to answer the question of whether visual communication is actually an effective way of conveying content.