ПРАГМАСТИЛИСТИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ ПИСЬМЕННОЙ КОММУНИКАЦИИ В ИНТЕРНАЦИОНАЛЬНОМ ВУЗЕ

В статье представлен анализ письменной коммуникации интернационального вуза в аспекте антиномии адресата и адресанта, что является частью комплексного исследования языкового ландшафта интернационального вуза. Нами были выделены пять видов коммуникантов, а также три типа коммуникации, представленных на территории кампуса. В рамках данной статьи описывается горизонтальная коммуникация коммуникативной «пары» «студенты - студенты». Анализ 289 письменных текстов позволил выяснить, что прагмастилистическими особенностями данного типа коммуникации являются поликодовость, использование форм обращений 2-го лица единственного числа, различные формы языковой игры, а также полилингвальность - неотъемлемая черта интернационального университета.

The article presents the analysis of written communication of an international university in the aspect of the antinomy of the addressee and addressee, which is part of a comprehensive study of the language landscape of an international university. We have identified five types of communicants and three types of communication presented on the territory of a campus. This article describes the horizontal communication of the communicative “pair” “students - students”. The analysis of 289 written texts made it possible to conclude that the pragmastilistic features of this type of communication are polycode, the use of forms of addresses of the 2nd person singular, various forms of language play, as well as polylingualism - an integral feature of an international university.

Language
Russian
Pages
22-28
Status
Published
Year
2023
Organizations
  • 1 Российский университет дружбы народов
Keywords
языковой ландшафт; интернациональный университет; кампус; коммуникативное пространство кампуса; прагмастилистика; linguistic landscape; international university; communicative space of a campus; pragmastilistics
Date of creation
01.07.2024
Date of change
01.07.2024
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/107904/
Share

Other records