Медиаобразование играет все более важную роль в образовательном процессе, но лишь немногие исследователи рассматривают медиаобразование как профориентационную журналистскую деятельность. Через различные профориентационные журналистские проекты студенты могут получить медиаобразование на практике. Поэтому, с нашей точки зрения, очень важно изучить эту деятельность. Целью данной работы является анализ современных медиаобразовательных профориентационных проектов как нового способа медиаобразования. Методы исследования: анализ литературы по данной теме, изучение опыта медиобразовательных учреждений с профориентационным уклоном, синтез, сравнение, обобщение, работа с практическим материалом. На основе изученных теоретических работ и обобщения практического опыта доказано, что в условиях цифровизации медиа профориентационный журналистский проект стал новой формой медиаобразования. В рамках проведенного исследования была предпринята попытка определить взаимосвязь между медиаобразованием и профориентацией, что подкреплено конкретными примерами из опыта некоторых организаций, занимающихся медиаобразовательной деятельностью в нашей стране. Также доказано, что в условиях цифровизации медиа журналистская индустрия претерпевает огромные изменения, поэтому спрос индустрии на специалистов изменился. У современных журналистов должны быть иные навыки, чем у их предшественников. Следовательно, качество медиаобразования необходимо улучшить в соответствии с запросами медиа. Результаты проведенного исследования могут помочь в развитии профориентационной журналистской деятельности. Это может способствовать тому, что талантливая молодежь выберет эту профессию.
Media education plays an increasingly crucial role in an educational process, but only a few researchers consider media education as professionally oriented journalistic activities of mass media. Via various professionally oriented journalistic projects students are enabled to get media education in practice. That is why the authors find it relevant to study this type of professional activity. The object of the research paper below is to study contemporary media educational professionally oriented projects as a new means of media education. Research methods include analyzing and generalizing scientific works on the issue under consideration, studying of examples of medical educational institutions with career guidance, synthesis, comparison, generalization, and working with practical material. This research paper is reasoned and justified by theoretical studies and practical analysis which both prove that in the era of digital technologies development a professionally oriented journalistic project has become a new form of media education. On the basis of the data obtained, an attempt has been made to determine the mutual connection between media education and professional orientation, to reinforce the conclusions with examples, the features of some organizations involved in media education in our country were considered. It has been found that a modern media educational professionally oriented project is a new way of media education. As a result of the research conducted, it has been proved that in the sphere of digital technologies the journalistic industry is undergoing drastic changes, which resulted in the change in the industry demand for talented people. Modern journalists are required to possess a lot more skills than those of the past, and it is also of paramount importance to improve the quality of media education. The results of the accomplished research may contribute to the development of professionally oriented journalistic activities and promote this trend as an indispensable integral part of media education. This may also encourage talented youth to take up journalism.