Distance education in the post-COVID-19 era (on the basis of learning the opinions of foreign language teachers)

The purpose of the study is to analyze foreign language teachers' views on distance education (DE) in the period that is defined now as post-COVID period; on the optimal ratio of the online and offline forms of education; on main difficulties while shifting to hybrid format of education; on the changes in quality of life among teachers and in their emotional state. The anonymous answers of 120 foreign language (FL) teachers served as a basis for the research. They answered questions in the online survey. It was found 46 % of FL teachers have fully adapted to the distance teaching, but 39 % of the surveyed work remotely with great reluctance. Half of the respondents believe that online learning is effective only in combination with full-time education. For 63 % of teachers, the main difficulty of online teaching is the accumulated physical and psychological fatigue. The optimal ratio of offline and online classes in a blended learning format in order to achieve its greatest effectiveness is 50-70 % of offline classes. Teachers perceive the advantages of online learning in the more rational use of their working time (40 %), the possibility of combining it with other work. Distance learning affects the health of teachers. The received results are recommended to use for the review of teachers' workplace conditions in online as well as in blended learning with the aim to upgrade the quality of their professional activity in blended or distance learning. The research that is based on the empirical data would be useful for specialists in digitalization of the educational system.

Цель исследования заключается в анализе точек зрения преподавателей иностранного языка на дистанционное обучение в период, который мы определяем теперь как постковидный; на оптимальное соотношение форм реального и виртуального обучения; на основные трудности, которые они испытывают при переходе на гибридный формат обучения; на изменения качества жизни преподавателей и их эмоционального состояния. Основой для исследования послужили анонимные ответы 120 преподавателей иностранного языка (ИЯ) на вопросы онлайн-анкеты. По результатам проведенного анкетирования установлено, что 46 % преподавателей ИЯ полностью адаптировались к дистанционному формату преподавания, однако 39 % работают дистанционно с большим нежеланием. Практически половина опрошенных (47,5 %) считает, что онлайн-обучение является эффективным только в сочетании с очной формой обучения. Для 63 % преподавателей главной трудностью онлайн-преподавания на данный момент является накопленная физическая и психологическая усталость. Оптимальным соотношением очных и онлайн-занятий при смешанном формате обучения для достижения его наибольшей эффективности, по мнению опрошенных преподавателей, является 50-70 % занятий в очном формате. Преимущества онлайн-обучения преподаватели видят в более рациональном использовании своего рабочего времени (40 %), возможностью совмещения его с другой работой. Дистанционное обучение сказывается на здоровье преподавателей. Полученные результаты исследования рекомендованы для пересмотра условий работы преподавателей как при онлайн-, так и при смешанном формате обучения с целью повышения качества их профессиональной деятельности в условиях смешанного и дистанционного обучения. Проведенное исследование, основанное на эмпирических показателях, представляет интерес для специалистов, занимающихся вопросами цифровизации образовательной системы.

Authors
Kozarenko O.M. 1 , Skakunova V.A.2
Number of issue
5
Language
English
Pages
129-136
Status
Published
Year
2023
Organizations
  • 1 Рeoples' Friendship University of Russia
  • 2 Lomonosov Moscow State University
Keywords
distance education; foreign language teaching; pandemic; LANGUAGE teachers; covid-19; post-COVID era; teachers' health; дистанционное обучение; преподавание иностранных языков; пандемия; преподаватели иностранных языков; постковидная эра; здоровье преподавателей
Share

Other records