In correspondence with the Declaration released by UNESCO in 2015, on April 22 in 2016 China issued China’s Position Paper on the Implementation of the 2030 Agenda for Sustainable Development, which acts as a guidance of China’s education reforms of internationalization and massification since then. The paper evaluates the challenging issues of the further sustainable development of China’s higher education from both a macroscopical and a microscopical perspective. From a macroscopical perspective, the two challenging issues of achieving the sustainable development have been spotted, followed by urges for microscopical reforming measures in the designs and practice of foreign language teaching in engineering-specialized universities. From a microscopical perspective, the framework of an experimental reforming project in STEM English is designed and developed by teaching practice between 2018 and 2022. Detailed theoretical researches and practical measures are illustrated according to the time sequence of curricular reforms. In conclusion, taking into account the ever-changing global environment, there is an urge for engineering talents with global competency. Such a macro-levelled external urge demands for logical and implementable reforming measures on a micro-level. The reform of converting STEM English into English Information Literacy Curriculum meets the educational requirements in the post-Covid19 era.
Согласно декларации ЮНЕСКО, опубликованной в 2015 году, 22 апреля 2016 года Китай выпустил «Позиционный документ Китая по реализации Повестки дня в области устойчивого развития на период до 2030 года», который с тех пор является руководящим принципом для проведения реформ по интернационализациии популяризации образования в Китае. В настоящем документе дается оценка проблем дальнейшего устойчивого развития высшего образования в стране как на макро-, так и на микроуровне. На макроуровне были проанализированы два основных вызова, с которыми сталкиваются политехнические учебные заведения в процессе достижения уровня устойчивого развития, и предложены меры по микрореформированию структуры и практики преподавания иностранных языков в политехнических учебных заведениях. С точки зрения микроуровня рамки проекта экспериментальной реформы английского языка STEM были определены и разработаны на основе педагогической практики в 2018-2022 годах. В хронологическом порядке реформы учебной программы изложены подробные теоретические исследования и практические меры. В условиях меняющихся глобальных условий ощущается острая потребность в инженерных кадрах, обладающих глобальной конкурентоспособностью. Такой внешний импульс на макро-уровне требует логических и практических мер по проведению реформ на микроуровне. Реформа преобразования английского языка STEM в английский курс информационной грамотности отвечает вышеуказанным насущным потребностям эпохи после Covid-19.