Формирование англоязычной лексико-грамматической компетентности (АЛГК), необходимой для осуществления профессиональной коммуникативной деятельности в будущем, можно отнести к наиболее актуальным задачам методики преподавания английского языка (АЯ). Уровень образования должен быть достаточно высоким, чтобы предоставить студентам возможность успешного функционирования в дальнейшей жизни.В статье осуществлен анализ понятия и структуры англоязычной лексико-грамматической компетентности (ЛГК) в говорении. Предложено определение ЛГК в говорении. Доказано, что основными ее компонентами выступают: лексические и грамматические знания, навыки, осознанность, речевые умения. В свою очередь, структуру лексической составляющей англоязычной ЛГК в говорении формируют: лексические знания, лексические навыки и лексическая осознанность; грамматической составляющей - грамматические знания, грамматические навыки и грамматическая осознанность. Обоснованы методологические основы, на которых базируется процесс формирования англоязычной ЛГК в говорении. Компонентами содержания формирования англоязычной ЛГК в говорении определены предметный и процессуальный.
The formation of English-language lexical and grammatical competence (ALGK), necessary for the implementation of professional communicative activities in the future, can be attributed to the most urgent tasks of the methodology of teaching English. The level of education should be high enough to provide students with the opportunity to successfully function in later life. The article analyzes the concept and structure of English lexical and grammatical competence (LGC) in speaking. The definition of LGC in speaking is proposed. It is proved that its main components are: lexical and grammatical knowledge, skills, awareness, speech skills. In turn, the structure of the lexical component of the English-speaking LGA in speaking is formed by: lexical knowledge, lexical skills and lexical awareness; grammatical component - grammatical knowledge, grammatical skills and grammatical awareness. The methodological foundations on which the process of formation of the English-speaking LGC in speaking is based are substantiated. The components of the content of the formation of the English-speaking LGC in speaking are determined by the subject and procedural.