Шихаб ад-Дин Абу ал-Футух Йахья ибн Хабаш ас-Сухраварди является основоположником ишракизма, направления арабо-мусульманской философии, которое представляет собой интеграцию предшествовавших древних философских и религиозных течений, взглядов неоплатоников и исламских мистиков. Это, с одной стороны, есть попытка «возродить великую мудрость и теософию древнего доисламского зороастрийского Ирана», но, с другой стороны, Сухраварди стремится к постижению высшей и неизменной истины, описание и способы достижения которой - это предмет его философских размышлений. В данном исследовании мы ставим целью определить один из наиболее важных аспектов философии Сухраварди - его эпистемологию, представленную в виде уникального типа знания, знания через присутствие (ал-илм ал-худури), аргументация достоверности которого строится через критику перипатетизма. Знание через присутствие Сухраварди представляет особый историко-философский интерес по тем причинам, что имеет ряд аналогов с более современными гносеологическими преставлениями, а также потому, что практически не представлено в российских исследованиях, хотя способно в полной мере раскрыть не только эпистемологию, но и многие другие аспекты философии Сухраварди.
Shihāb ad-Dīn Yahya ibn Habash Suhrawardī, also known as Shaikh al-Ishraq (from the Arabic Ishraq, i.e., illumination) or Shaikh al-Maktul (murdered or martyred), is the founder of Ishraqism, a trend of Arab-Muslim philosophy, which represents the integration of the preceding ancient philosophical and religious movements, views of Neoplatonists and Islamic mystics. This is, on the one hand, an attempt “to revive the great wisdom and theosophy of ancient pre-Islamic Zoroastrian Iran”, but, on the other hand, Suhrawardi seeks to grasp a higher and unchanging truth, whose description and means of achievement are the subject of his philosophical reflections. In this study, the aim is to identify one of the most important aspects of Suhrawardi’s philosophy - his epistemology, presented as a unique type of knowledge, knowledge by presence (al-ilm al-khuduri), the argumentation of the reliability of which is built primarily through criticism of peripatetism. Knowledge by presence of Suhrawardi is of particular historical and philosophical interest for the reasons that it has a number of analogues with more modern epistemological representations, and also because it is practically not represented in Russian studies, although it is able to fully reveal not only epistemology, but also many other aspects of Suhrawardi’s philosophy.