In this work, we have described the possible options for organizing constructive learning within the space of educational cross-culture, the possibility of personalizing the educational environment of the student. Of course, informatization allows the development of technologies that will simplify the teacher's work over time: these are recommendation services that analyze the cultural and cognitive profile of the student and issue recommendations for building work with him; cultural online assimilators for teachers and students planning to immerse themselves in a foreign language or multicultural educational environment, mobile applications, IEE (Informational educational environment) and LMS with adaptive content and interface, taking into account the individual characteristics of the student, and much more that has appeared and will appear in educational practices in the very near future. In fact, global education combines various educational systems and models based on differentiated cultural, worldview, religious, philosophical, and value pictures of the world. Today, many teachers experience some difficulties working in a multicultural environment. This tends to be associated with culturally specific educational practices that most educators are not familiar with. Of course, in this situation, it is simply necessary to develop the direction of cross-cultural didactics in the process of online teaching, thanks to which it will be possible to make the learning process in a multicultural environment more comfortable and effective for all participants.
В данной работе мы описали возможные варианты организации конструктивного обучения в пространстве образовательной кросс-культуры, а также возможные на сегодняшний день способы персонализации образовательной среды обучающегося. Безусловно, информатизация позволяет развивать технологии, которые со временем упростят работу преподавателя: это рекомендательные сервисы, анализирующие культурнокогнитивный профиль ученика и выдающие рекомендации по построению работы с ним; культурные онлайн-ассимиляторы для преподавателей и студентов, планирующих погрузиться в иноязычную или поликультурную образовательную среду, мобильные приложения, ИОС и LMS с адаптивным содержанием и интерфейсом, учитывающим индивидуальные особенности учащегося, и многое другое что появилось и появится в образовательной практике в самое ближайшее время. Глобальное образование объединяет различные образовательные системы и модели, в основе которых лежат дифференцированные культурные, мировоззренческие, религиозные, философские, ценностные картины мира. Культура каждой страны отражается в образовательном процессе и во многом его определяет, что влечет специфику содержания образования, целей, ценностей и задач образования, методов обучения, педагогического дискурса, специфики построения образовательной траектории и т.д. Сегодня многие преподаватели испытывают некоторые затруднения, работая в мультикультурной среде. Это связано с культурно специфическими образовательными практиками, с которыми большинство педагогов не знакомы. Несомненно, в этой ситуации просто необходимо развивать направление кросскультурной дидактики в процессе онлайн преподавания, благодаря чему можно будет сделать процесс обучения в мультикультурной среде более комфортным и эффективным для всех участников.