The significance of the special course "The Necklace of Russian Cities" as a holistic excursion direction in the educational process of higher education

The problem and the goal. Thematic excursions of various directions in modern education are an important communicative and cognitive area that makes the learning process fresh, emotionally receptive and has been acquiring special significance against the background of the general worldwide computer visualization. The purpose of the article is to analyze and reveal the significance of the special course "The Necklace of Russian Cities", as a whole area of educational activity, representing a cycle of educational excursions in order to offer it for implementation in higher education. Research methods. The following methods are used in the work: the historical and artistic method, which is directly focused on the historical study of architecture; a typological method that makes it possible to operate with a sufficient number of monuments in their cultural ties. A historical and cultural method aimed at determining the significance of Russian architecture of the 12th-20th centuries as a national artistic phenomenon in the history of art. Research results. A structural analysis of the special course "The Necklace of Russian Cities" has been carried out. It also includes an analysis of specific features (visibility, informativeness, scientific content, aesthetic orientation), which are especially distinct in art disciplines. The thematic aspects of the special course, which are significant in informative and educational terms, have been identified and outlined, in particular, the emphasis on the originality of Russian architecture in its cultural and historical ties, which is a phenomenon of a special kind. Conclusion. The introduction of the special course "The Necklace of Russian Cities" into the educational field will reveal the prospects for modern education on the path of interdisciplinary sciences, such as history, philosophy, and architecture. Here we can talk about the keen interest of students in visual forms of study that are truly communicative, related to the world outlook, especially in terms of sometimes forgotten global human values.

Проблема и цель. Тематические экскурсии разной направленности в рамках современного образования - важная коммуникативная и познавательная область, которая делает процесс обучения живым, эмоционально-восприимчивым и приобретает особое значение на фоне всеобщей компьютерной визуализации. Цель статьи - выявить значение спецкурса «Ожерелье русских городов», представляющего цикл обучающих экскурсий, как целого направления образовательной деятельности в вузе. Методы исследования. В работе используются следующие методы: историко-художественный метод, который непосредственно ориентирован на историческое изучение архитектуры; типологический метод, дающий возможность оперировать достаточным количеством памятников в их культурной взаимосвязи; историко-культурологический метод, направленный на определение значения русской архитектуры XII-XX веков как национального художественного феномена в истории искусства. Результаты исследования. Был произведен структурный анализ спецкурса «Ожерелье русских городов» с разбором специфических свойств (наглядности, информативности, научности, эстетической направленности), которые особенно отчетливы в дисциплинах художественной направленности. Выявлены и обозначены яркие в информативном и образовательном плане тематические аспекты спецкурса, в частности, дан акцент на своеобразие русской архитектуры в ее культурно-исторических взаимосвязях, представляющей феномен особого рода. Заключение. Внедрение спецкурса «Ожерелье русских городов» в образовательную сферу раскроет перспективы современного обучения на пути междисциплинарных наук, таких как история, философия, архитектура. Здесь можно говорить о живом интересе студентов к наглядным формам изучения, по-настоящему коммуникативным, имеющим выход в мировоззренческую сферу, особенно в свете порой забываемых общечеловеческих ценностей.

Authors
Number of issue
2
Language
English
Pages
204-219
Status
Published
Year
2023
Organizations
  • 1 Peoples' Friendship University of Russia
Keywords
excursion; architecture; style; educational process; education; history; student; экскурсия; архитектура; стиль; учебный процесс; образование; история; студент
Date of creation
28.12.2023
Date of change
28.12.2023
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/101917/
Share

Other records