Experience of the restaurant business in the face of unprecedented measures to contain the novel coronavirus in China

The relevance of the topic of the article is due to the fact that Chinese restaurants are trying to restore work after a forced downtime amid the spread of a new type of coronavirus. The restaurant business in China has suffered more than others from the unfavorable epidemiological situation. Restaurateurs have urgently needed to resume work. Most food service establishments in the PRC are small and micro-enterprises that cannot afford long periods of downtime. According to a joint study by Tsinghua University and Peking University, only a third of China's small businesses could afford a forced shutdown of up to three months, another third could last two months, and the rest could barely last until the end of the month. Restaurateurs were looking for measures to urgently restore activities. So, for the famous restaurant chain Haidilao, the solution was the organization of "contactless" takeaway food delivery. This scheme involves the preparation of food by chefs in protective suits and the delivery of food in sealed packages. Having lost 5 billion yuan of revenue and 580 million yuan of net profit in 15 days of downtime, Haidilao restored consumer confidence and activity through such “super-hygienic” delivery. Most Chinese taverns are still closed or only open for take-away food, you can see this by walking around any of the Chinese cities. Home delivery of food only helps to support the business, there is no question of profits. The main task for most restaurants today is not to go bankrupt.

Актуальность темы статьи обусловлена тем, что китайские рестораны пытаются восстановить работу после вынужденного простоя на фоне распространения коронавируса нового типа. Ресторанный бизнес в Китае больше других пострадал от неблагоприятной эпидемиологической ситуации. Рестораторам срочно нужно возобновить работу. Большинство предприятий общественного питания в КНР представляют собой малые и микропредприятия, которые не могут позволить себе длительные периоды простоя. Согласно совместному исследованию Университета Цинхуа и Пекинского университета, только треть малых предприятий Китая может позволить себе принудительное закрытие на срок до трех месяцев, еще треть может продлиться два месяца, а остальные едва продержатся до конца месяца. Рестораторы искали меры по срочному восстановлению деятельности. Так, для известной сети ресторанов Haidilao решением стала организация «бесконтактной» доставки еды на вынос. Эта схема предполагает приготовление еды поварами в защитных костюмах и доставку еды в запечатанных упаковках. Потеряв 5 млрд юаней выручки и 580 млн юаней чистой прибыли за 15 дней простоя, Haidilao восстановила доверие и активность потребителей благодаря такой «сверхгигиеничной» доставке. Большинство китайских таверн до сих пор закрыты или открыты только для еды на вынос, в этом можно убедиться, прогулявшись по любому из китайских городов. Доставка еды на дом помогает только поддерживать бизнес, о прибыли не может быть и речи. Главная задача для большинства ресторанов сегодня - не обанкротиться.

Authors
Publisher
Общество с ограниченной ответственностью Аналитика Родис
Number of issue
2-1
Language
English
Pages
295-303
Status
Published
Volume
13
Year
2023
Organizations
  • 1 Peoples' Friendship University of Russia
Keywords
ресторанный менеджмент; коронавирус; эпидемия; кейтеринг; антикризисные решения; RESTAURANT management; coronavirus; epidemic; catering; anti-crisis solutions
Date of creation
28.12.2023
Date of change
28.12.2023
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/101280/
Share

Other records