The object of this article is the influence of Nigerian foreign policy institutions on political issues in Africa. The subject of the study are individual institutions of Nigeria: the Ministry of Foreign Affairs, the Departments of Bilateral and Multilateral Relations, the Presidential Advisory Council for Foreign Relations, the Nigerian Institute of International Relations and examples of institutional cooperation: the Lake Chad Basin Commission, the Gulf of Guinea Commission, the Economic Community of West African Nations (ECOWAS). This study is based on the theory of political realism, which interprets international relations as a constant confrontation between states protecting their national interests. According to this theory, the state of “peace” is unstable, most of the time states are in a state of confrontation, confrontation, or even war. During the study, the authors widely use analytical, institutional and problem-chronological methods. The main conclusions of the study are the determination of the constancy of Nigeria’s foreign policy (Nigeria’s foreign policy originates from the moment of gaining independence in 1960, since that time the state has remained committed to the course of Afrocentrism and good neighborliness), the forms of conducting foreign policy relations (Nigeria’s foreign policy is based on bilateral and multilateral cooperation both in West Africa and beyond), Afrocentric foreign policy of Nigeria, broad cooperation with various institutions of West Africa (Lake Chad Basin Commission, Gulf of Guinea Commission, Economic Community of West African Nations (ECOWAS)).
Объектом исследования данной статьи является влияние институтов внешней политики Нигерии на политические вопросы в Африке. Предметом исследования являются отдельные институты Нигерии: Министерство иностранных дел, департаменты двусторонних и многосторонних отношений, президентский консультативный совет по международным отношениям, нигерийский институт международных отношений и примеры институциональной кооперации: комиссия по бассейну озера Чад, комиссия Гвинейского залива, Экономическое сообщество стран Западной Африки (ЭКОВАС). Данное исследование базируется на теории политического реализма, трактующего международные отношения как постоянное противостояние государств, защищающих свои национальные интересы. В соответствии с данной теорией положение «мира» является непостоянным, большую часть времени государства находятся в состоянии противостояния, конфронтации или даже войны. В течение исследования авторами широко применяются аналитический, институциональный и проблемно-хронологический методы. Основными выводами исследования являются определение постоянности внешнеполитического курса Нигерии (внешняя политика Нигерии берет свое начало с момента обретения независимости в 1960 г., с этого времени государство оставалось приверженным курсу Афроцентризма и добрососедства), формы ведения внешнеполитических отношений (внешняя политика Нигерии базируется на двусторонней и многосторонней кооперации как в Западной Африке, так и за её пределами), афроцентризма внешней политики Нигерии, широкой кооперации с различными институтами Западной Африки (комиссия по бассейну озера Чад, комиссия Гвинейского залива, Экономическое сообщество стран Западной Африки (ЭКОВАС)).