Speaking is a main factor of students' capability in understanding the interlocutor and ability to communicate in any language. Although there are many ways of enhancing this particular skill, technical university students of English are observed to face a lot of difficulties with this skill, which have been attributed to the widespread use of traditional approaches focusing on memorization of phrases and other words. Role-play potentially offers a marvelous way to encourage students to speak, interact with others and utilize vocabulary appropriately in simulated authentic situations. The aim of the article is to pinpoint the significance of role play activities among students of non-linguistic universities. The following methods were required to accomplish the tasks: scientific and methodological literature was reviewed; information sources were evaluated. A questionnaire sampling survey was conducted in order to collect data, as well as this experimental classes were held throughout the period to show the results. The research survey and classes were completed in October and November of 2022. Various methods of role playing can prove the efficiency of their implementation to all learners. Particularly for students of technical universities who struggle a lot while speaking can be of great importance. The research findings let us contemplate the learners’ attitude towards role play activities in learning English as a second or foreign language.
Говорение является основным фактором способности студентов понимать собеседника и умения общаться на любом языке. Хотя существует много способов улучшения говорения, студенты технических университетов, изучающие английский язык, сталкиваются трудностями во время оттачивания этого навыка, которые объясняются широким использованием традиционных подходов, ориентированных в основном на запоминание фраз и других слов. Ролевая игра потенциально предлагает чудесный способ побудить учащихся говорить, взаимодействовать с другими и правильно использовать словарный запас в смоделированных аутентичных ситуациях. Цель статьи - выявить значимость ролевых игр среди студентов неязыковых вузов. Для решения поставленных задач потребовались следующие методы: проведен обзор научной и методической литературы, дана оценка источников информации. Для сбора данных был проведен выборочный анкетный опрос, а также в течение всего периода проводились экспериментальные занятия для показа результатов. Исследовательский опрос и занятия были проведены в октябре и ноябре 2022 года. Различные приемы ролевых игр могут доказать эффективность их реализации всем учащимся. В частности, для студентов технических вузов, которые сильно затрудняются во время разговора, может иметь большое значение. Результаты исследования позволяют нам рассмотреть отношение учащихся к ролевым играм при изучении английского языка как второго иностранного.