On the pivotal basis of the educational paradigm of the 21st century

Relevance. The modern world is special. Our country is not an exception. The domestic education has also become different. Besides, it is obvious that reliance only on the conventional theoretical and methodological principles does not always lead to the desired result. In this regard, the issue of changing the educational paradigm is becoming more acute. The goal-oriented functional basis of such paradigm can be humanization, since it is a solid foundation for the harmonious development of a person, the growth of his/her essential forces and abilities at the new historical stage of social evolution. The research problem is the following: Earthlings are faced with the daunting problem of building optimal relationships between a human and a human, a human and the society. This challenge impels pedagogical science and educational practice to search for foundations that will contribute to resolving the contradictions between separateness and wholeness, isolation and unity, chaos and harmony. The aim of the study is to reveal the essence of humanization as the pivotal basis of the educational paradigm corresponding to the peculiarities of the social evolution in the 21st century. The research methodology consists in the conceptual provisions of humanistic pedagogy, anthropological and learner-centered. The specific methodological tools involved the principles of historicism, integrity, consistency, movement from the general to the particular and unique. The study also considered content-structural, activity-based, sociocultural and system-functional principles. The research methods comprised the study of monographic and scientific-methodical works, educational practice, along with their analysis, identification of special phenomena at the new stage of historical development, substantiation of the findings and interpretation of the suggested ideas. Results and discussion. The article gives a brief review of creating educational paradigms at different stages of social evolution, reveals their essence and identifies groups of principles covering various aspects of school’s functioning. It is emphasized that the implementation of these principles will ensure the humanization of training and nurturing. The paper also defines the key characteristics of the pedagogical process, designed in accordance with the conceptual provisions of the humanistic paradigm, outlines the main sets of interrelated tasks facing the education of the 21st century and substantiates the idea that humanism is the pivotal basis for the educational paradigm of the present century. The most discussed aspects of the problem are practice-oriented issues related to developing the content of humanistic education which would contribute to the formation of the basic humanistic worldview of students. Conclusion. The presented work reveals, generalizes and interprets the ideas of the humanistic tradition that underlie the educational paradigm of the 21st century. Among the leading development trends of the modern education, humanization is proved to be its cornerstone, corresponding to the peculiarities of social evolution at the current historical stage.

Актуальность. Современный мир особенный. Наша страна (Россия) не стала исключением. Другим стало и отечественное образование. Очевидно и то, что опора лишь на известные нам теоретико-методологические положения не всегда дает желаемый результат. В этой связи все острее ставится вопрос о смене парадигмы образования. По своим целевым функциям основанием такой парадигмы может стать гуманизация, так как она является надежным фундаментом гармоничного развития личности, роста её сущностных сил и способностей на новом историческом этапе развития общества. Проблема. Земляне стоят перед архисложной проблемой выстраивания оптимальных отношений человека и человека, человека и общества. Что побуждает педагогическую науку и образовательную практику искать основания, которые помогут разрешить противоречия между отдельностью и цельностью, обособленностью и единством, хаосом и гармонией. Цель. Раскрыть сущность гуманизации как стержневой основы парадигмы образования, соответствующей особенностям развития общества в ХХI столетии. Методологию исследования составили концептуальные положения гуманистической педагогики. Среди конкретных методологических средств использовались принципы историзма, целостности, системности, движение от общего к особенному и единичному. Задействованы были также структурно-содержательный, деятельностный, социокультурный и системно-функциональный принципы. Методика исследования включала изучение монографических и научно-методических работ, образовательной практики, их анализ, выявление особенного на новом этапе исторического развития, обоснование полученных выводов и интерпретацию выдвигаемых идей. Результаты и обсуждение. Дан краткий экскурс выстраивания образовательных парадигм на разных этапах развития общества, раскрывается их содержательная сущность, определены группы принципов, охватывающих многообразные аспекты жизнедеятельности школы, реализация которых позволит обеспечить гуманизацию образовательно-воспитательного процесса, вычленены основные черты педагогического процесса, выстроенного в соответствии с концептуальными положениями гуманистической парадигмы, обозначены основные блоки взаимосвязанных задач, стоящих перед образованием ХХI столетия, обосновывается мысль о том, что гуманизм выступает стержневой основой парадигмы образования ХХI века. Наиболее обсуждаемыми аспектами проблемы стали практикоориентированные вопросы, связанные с разработкой содержания образования гуманистической направленности, которое способствовало бы формированию основ гуманистического мировоззрения обучающихся. Вывод. Выявлены и обобщены идеи гуманистической традиции, составляющие основу парадигмы образования ХХI века, дана их интерпретация. Обоснован вывод о том, что среди ведущих тенденций развития современного образования гуманизация выступает его краеугольным камнем, доказывается её соответствие особенностям развития общества нынешнего исторического этапа.

Авторы
Номер выпуска
2
Язык
Английский
Страницы
56-69
Статус
Опубликовано
Год
2021
Организации
  • 1 RUDN University
  • 2 Research Institute of the Federal Penitentiary Service of the Russian Federation
Ключевые слова
humanism; humanistic tradition; humanization of education; educational paradigms; personality-centered teaching; principles ensuring the humanization of education; features of the educational process of the school of the future; гуманизм; гуманистическая традиция; гуманизация образования; парадигмы образования; личностно-ориентированное обучение; принципы; обеспечивающие гуманизацию образования; черты учебно-воспитательного процесса школы будущего
Дата создания
16.12.2021
Дата изменения
16.12.2021
Постоянная ссылка
https://repository.rudn.ru/ru/records/article/record/81415/
Поделиться

Другие записи