Development of a model to form reading literacy of primary schoolchildren involving media design technology in a booktrailing format

Problem and aim. The formation of reading literacy of primary schoolchildren is one of the priorities of the modern education system. There are new indicators emerging in materials for testing the reading literacy of schoolchildren, including an assessment of test takers' readiness for independent learning in the digital space. The purpose of the article is to scientifically substantiate the effectiveness of the model to form reading literacy of primary schoolchildren by means of media design technology in a booktrailing format. Research methods. During the analysis and selection, a number of services for media design in the booktrailing format (Liveworksheets, Story, text and graphics editors, video editing programs) were used. The experiment involved 68 students of the second grades of Lyceum No. 21 in Kirov (Russian Federation). The students were engaged in media design as part of their extracurricular activities. The methodology for assessing the quality of primary education (authors G. S. Kovaleva, L. A. Ryabinina, T. Y. Chaban) was applied at the stage of determining the level of formed reading literacy of primary schoolchildren. The χ2-Pearson criterion was used in statistical data processing. Results. Features of the proposed model are as follows: taking into account changes in the reading literacy assessment programs; organising materials according to the extent of the used techniques; using texts of various literary genres, a new structure and format that differ from traditional linear text presentation. The structural blocks of the model are described: organizational and methodological, forming, activity-based, intellectual and creative. 11 stages when working on a booktrailer are formulated: motivation to choose works, selection of works on a certain topic, the process of reading, determining the author's idea, writing a video presentation script, distribution of voice-over roles, etc. Statistically significant differences in qualitative changes that occurred in the pedagogical system (χ2 = 8.488; p < 0.05) are revealed. Conclusion. Identifies possible difficulties in implementing the model: tracking changes in reading literacy assessment programs; choosing digital services; supporting high cognitive activity of students; searching for artistic expressive means.

Проблема и цель. Формирование читательской грамотности учеников начальной школы является одной из приоритетных задач современной системы образования. В материалах диагностики читательской грамотности школьников появляются новые показатели, включающие оценку готовности тестируемых к самостоятельному обучению в цифровом пространстве. Цель статьи - обосновать эффективность модели формирования читательской грамотности младших школьников средствами технологии медиапроектирования в формате буктрейлинга. Методы исследования. При анализе и отборе использовался ряд сервисов для медиапроектирования в формате буктрейлинга (Liveworksheets, Sutori, текстовый и графический редакторы, программы для видеомонтажа). В эксперименте задействовано 68 учеников вторых классов «Лицей №21» г. Кирова (Российская Федерация). Вовлечение обучающихся в медиапроектирование реализовано в рамках внеурочной деятельности. Методика оценки качества начального образования (авторы Г. С. Ковалева, Л. А. Рябинина, Т. Ю. Чабан) применена на этапе определения уровня сформированности читательской грамотности младших школьников. При статистической обработке данных использован критерий χ 2-Пирсона. Результаты. Особенности предлагаемой модели: учёт изменений в программах оценивания читательской грамотности; систематизация материала по степени использования приемов; применение текстов различных литературных жанров, новой структуры и формата, отличающихся от традиционных текстов линейного представления. Описаны структурные блоки модели: организационно-методический, формирующий, деятельностный, интеллектуально-творческий. Сформулированы 11 этапов при работе над буктрейлером (мотивация к выбору произведений, отбор произведений по определенной теме, процесс прочтения, определение идеи автора, написание сценария видеопредставления, распределение ролей озвучивания и т. д.). Выявлены статистически достоверные различия в качественных изменениях, произошедших в педагогической системе (χ2 = 8.488; p < 0,05). Заключение. Определены возможные трудности при реализации модели: отслеживание изменений в программах оценивания читательской грамотности; выбор цифровых сервисов; поддержка высокой познавательной активности обучающихся; поиск средств художественной выразительности.

Авторы
Soboleva E.V.1 , Suvorova T.N. 2 , Novoselova S.Y. 3 , Malova T.V.1
Номер выпуска
6
Язык
Английский
Страницы
691-707
Статус
Опубликовано
Год
2024
Организации
  • 1 Vyatka State University
  • 2 Peoples' Friendship University of Russia named after Patrice Lumumba
  • 3 Sochi Institute (branch) RUDN University
Ключевые слова
teaching to read; digital service; cognitive activity; primary school; interactive worksheet; liveworksheets; обучение чтению; цифровой сервис; познавательная активность; начальная школа; интерактивный рабочий лист; liveworksheets
Цитировать
Поделиться

Другие записи