Анализирются композиционные, семантические и языковые особенности романа «СанькЯ». Сопрягая жанры социально-политического романа, романа воспитания и потери иллюзий с экзистенциальным повествованием, Прилепин свободно перемещается между эпическим и лирическим, использует сенсорную многоканальность передачи ощущений, превращает бытовую конкретику в философскую символику. Несмотря на то что его герой тонет в трясине нулевых, автор тем не менее находит точку опоры - глубинное чувство родины. Мужественная нежность, прорывающаяся всполохами света в глухой темноте заблудших душ его героев, - новое слово в современной литературе.
This article presents an overview of the compositional, semantic, and linguistic characteristics of the novel “Sankya”. Its genre combines the socio-political novel, the novel of education and a loss of illusions, and the existential novel. Prilepin's novelry assembles audio, visual, kinesthetic impressions, so that the extra existential tension is created in the novel. The novel testifies to the authentic Russian life of the beginning of the XXI century, but at the same time, this story becomes a philosophical parable about the loss of faith, hope and love. And although the hero becomes a pawn in the hands of political forces, but the author continues to love his country and believe in its better future.