A parametric study of concrete runway pavement layers depression under impact load

Introduction. Airport runway pavement is always subjected to considerable impact loads as a result of aircraft landing heavily on the concrete surface. As a result, runway pavements must have adequate strength and durability capability to avoid damage caused by a hard impact, such as surface deflection downward or penetration, because repair works are inconvenient within the operating conditions of the airport and increase the service life cost of the pavement structure. 3DFE research is carried out to identify some beneficial elements in influencing the concrete and base layers deformation of the runway pavement.
Materials and methods. The research developed 3D finite element model from the previews study by using the Explicit Dynamics model using the Ansys workbench. The concrete characteristics such as slab thickness, concrete density, modulus of elasticity, flexural tensile strength, and compressive strength of the runway pavement are tested, while the impactor weight and velocity are chosen and investigated too.
Results. The results included the effect of 4-7 different values for each factor. The depression of the concrete and base layers is presented.
Conclusions. The main conclusion that can be drawn from this work is that flexural tensile strength, compressive strength, and slab thickness have a significant effect on the concrete depression of the runway pavement as well as the impactor weight and velocity.

Введение. Покрытие взлетно-посадочной полосы (ВПП) аэропорта всегда подвергается значительным ударным нагрузкам в результате тяжелой посадки самолетов на бетонную поверхность. В связи с этим покрытия ВПП должны обладать достаточной прочностью и долговечностью, чтобы избежать повреждений, вызванных сильным ударом, таких как прогиб поверхности или пробивание, поскольку ремонтные работы в условиях эксплуатации аэропорта затруднительны и имеют немалую стоимость. Исследование проводится для выявления параметров, влияющих на деформацию бетона и базовых слоев покрытия ВПП.
Материалы и методы. Разработана 3D-модель конечных элементов на основе предварительных исследований с помощью модели Explicit Dynamics и использования рабочей среды Ansys. Рассматривались характеристики бетона, такие как толщина плиты, плотность бетона, модуль упругости, прочность на изгиб и прочность на сжатие покрытия ВПП, а также вес и скорость ударного элемента.
Результаты. Результаты включали влияние 4-7 различных значений для каждого фактора. Представлена депрессия бетонного и базового слоев.
Выводы. Основной вывод, который можно сделать, заключается в том, что прочность на изгиб при растяжении, прочность на сжатие и толщина плиты оказывают существенное влияние на депрессию бетона покрытия ВПП, а также на вес и скорость ударного элемента.

Authors
Number of issue
9
Language
English
Pages
1206-1217
Status
Published
Volume
17
Year
2022
Organizations
  • 1 Peoples’ Friendship University of Russia (RUDN)
  • 2 University of Kerbala
  • 3 Moscow State University of Civil Engineering (National Research University) (MGSU)
Keywords
ANSYS Workbench; concrete runway pavement; impact load; concrete deformation; concrete depression; rigid pavement; explicit dynamics model; 3D finite element model; бетонное покрытие взлетно-посадочной полосы; ударная нагрузка; деформация бетона; жесткое покрытие; явная динамическая модель; 3D-модель конечных элементов; углубление в бетоне
Share

Other records

Арсенюк А.Ю., Сенягин А.Н.
Актуальные проблемы ветеринарной медицины, зоотехнии, биотехнологии и экспертизы сырья и продуктов животного происхождения. Сельскохозяйственные технологии. 2022. P. 193-194