Доклад посвящен вопросу феноменологической рефлексии по поводу философствования как специфического акта, который предстает как одновременно аффективно-окрашенный - и как наиболее беспристрастное, «чистое» мышление. Предлагается критически рассмотреть и кратко сопоставить три концепции аффективности философского мышления (М. Хайдеггера, Ж. Лакана и М. Ришира), которые представляют различные версии понимания западной философии. Философствование разворачивается в экзистенциальном ключе - как пробуждение фундаментального настроения, в психоаналитическом - как желание узурпации истины без обладания ей в содержательном смысле, или негативное желание различения, в феноменологическом плане же - как интенция разворачивания самостановящегося смысла (сперва уводящего философа от мира, а затем возвращающего к миру), что определяется загадочным ритмом феноменологического бессознательного.
The paper is an attempt of phenomenological reflection on philosophizing which appears to be a very specific act. Philosophizing has affectively-colored aspect - and at the same time tends to be the most impartial, "pure" thinking. I propose critical consideration and brief comparative analysis of the three concepts of the affectivity of philosophical thinking (by M. Heidegger, J. Lacan and M. Richir), which are interesting as different versions of understanding the Western philosophy. Philosophizing unfolds in an existential way - as an awakening of a fundamental mood; in a psychoanalytic way - as a desire to usurp the truth without possessing its meaning and content, or a negative desire to distinguish; in a phenomenological way - as the intention to unfold a self- establishing meaning (first leading the philosopher away from the world, and then returning back to the world), which is determined by the mysterious rhythm of the phenomenological unconscious.