В работе рассмотрена в нескольких аспектах антология, изданная группой «Перевал» в 1930 г.: сравнение с коллективными изданиями других литературных групп, сопоставление со сборниками «Перевал» (1923-1928) и «Ровесники» (1930-1932), а также как сверхтекстовое единство. Отмечено отличие издательской политики «Перевала» от публикационной стратегии других литературных объединений. Не имея своего печатного органа, перевальцы на начальном этапе печатались в журнале «Красная новь»; впоследствии ежегодно выпускались коллективные сборники, отражающие их творческую программу. Концепция сборников менялась с целью достижения большей художественной целостности, уменьшения числа авторов, изменения соотношения поэзии и прозы. В первых «массовых» сборниках преобладает поэзия, но уже в третьем (1925) выделяется трехчастная структура, превалирует проза, появляется раздел литературной критики. С 1930 г. «Перевал» претендует на статус литературной школы на основе общих философско-эстетических принципов, сформулированных А. Лежневым в предисловии к сборнику «Ровесники». Структура антологии (1930) свидетельствует о стремлении подтвердить этот статус. В нее вошли наиболее репрезентативные для каждого автора произведения, характеризующие индивидуальную манеру и отвечающие программным установкам «Перевала». В предисловии говорится о поколении, «детях века», находящихся между прошлым и будущим. Сюжеты и мотивы произведений перекликаются с программным предисловием и между собой, что формирует сверхтекстовое единство. Антология, задуманная как этапная коллективная книга, стала итоговой, поскольку «Перевал» прекратил существование в 1932 г.
The anthology published by the “Pereval” group in 1930 is considered in the article in several aspects: in comparison with the collective editions of other literary groups (magazines, collections, almanacs); in comparison with the collections “Pereval” (1923-1928) and “Rovesniki” (1930-1932), and also as an over-text unity. The article reveals the difference between the publishing policy of “Pereval” and the publication strategy of other literary associations. Perevaltsy did not have their own magazine, at the initial stage they were published in the magazine “Krasnaya Nov”, and subsequently “Pereval” annually published collective volumes, which determined the creative program of the group. The concept of collections changed in the direction of greater artistic integrity and reducing the number of authors. The correlation between poetry and prose was also different. In the first, “mass” collections poetry prevailed, but in the third collection of 1925 a three-part structure stood out, prose prevailed, and a section of literary criticism appeared. In 1930, “Pereval” began to claim the status of a literary school, formed on the basis of general philosophical and aesthetic principles. The declaration was formulated by A. Lezhnev in the preface to the collection, which was published under a new title - “Rovesniki”. The structure of the anthology published in the same year testifies the intention to confirm this status. It includes the most representative works for each author, which characterize the individual manner and correspond to the program principles of the “Pereval” group. The preface speaks about a generation, the “children of the age”, between the past and the future. Many plots and motifs of the anthology’s works overlap with the program preface and among themselves, forming an over-text unity. The anthology was conceived as a stage collective book, but became the final book because the “Pereval”, like other literary groups, ceased to exist in 1932.