Факторы социокультурной адаптации иностранных студентов из Азербайджана и Китая в российских вузах

В статье представлены результаты исследования, проведённого в целях изу чения проблем и особенностей социокультурной адаптации китайских и азербайджанских студентов, получающих образование в российских вузах, и их ожиданий. Для достижения конкретного результата нами было проведено анкетирование иностранных студентов из Азербайджанской Республики и Китайской Народной Республики, обучающихся в ведущих московских вузах. В анкетном опросе участвовали 107 студентов (45% азербайджанских студентов и 55% китайских студентов), возрастная когорта респондентов варьировалась от 21 до 35 лет. Анализ результатов опроса позволил выявить объективные и субъективные факторы социокультурной адаптации, сравнить основные характеристики иностранных студентов из Азербайджана и Китая для осмысления основных проблем межкультурного взаимодействия студентов разных этнических групп. Актуальность и уникальность исследования основаны на кросс-культурных различиях исследуемых групп, что позволило выявить как общие, так и специфические характеристики, и их существенное отличие от российской культуры. Авторы статьи пришли к выводу, что ускорение процесса социокультурной адаптации возможно в первую очередь через изучение русского языка и предвыездную подготовку на родине, включающую изучение российской культуры, истории, традиций и особенностей межкультурной коммуникации. По итогам исследования авторами предложены рекомендации по формированию системы социокультурной адаптации иностранных студентов в российских вузах.

The System of Sociocultural Adaptation of Foreign Students at Leading Russian Universities (On the Example of Azerbaijani and Chinese Students)

The number of foreign students educating in Russian universities is increasing every year. With the growing number of such students, the issue of their adaptation becomes more re levant, because that adaptation also determines the success of education. The substantial role in this process falls to the share of universities and their educational system, which in the initial stages is aimed at accelerating the adaptation of foreign students to everyday life in Russia, also to provide high-quality and promising education.The article presents the results of a study conducted in order to investigate the features of sociocultural adaptation, the difficulties, which are faced by students during their education period and their expectations, coverage of the place and role of universities, therefore, and scientific and pedagogical staff. To achieve an accurate result, we conducted a survey of international students from the Republic of Azerbaijan and the People’s Republic of China studying at Russian universities. 107 students in total (45% Azerbaijani students and 55% Chinese students) from leading Moscow universities participated in the questionnaire-based survey, the age cohort of respondents ranged from 21 to 35 years. Analysis of the results of the survey made it possible to determine the main types of adaptation of students to identify objective and subjective factors of sociocultural adaptation, to compare the principal features of foreign students from Azerbaijan and China in order to understand the main problems of intercultural communication of students from different ethnic groups. The relevance and uniqueness of the study are based on cross-cultural differences between the studied groups, which made it possible to identify both principal and specific features, and their significant difference from Russian culture.The authors of the article concluded that the acceleration of the process of sociocultural adaptation is possible, first of all, through the study of the Russian language and pre-departure training in their homeland, which includes studying of Russian culture, history, traditions and specifics of intercultural communication. Based on the results of the study, the authors proposed recommendations for the formation of a system of measures aimed to optimize the processes of sociocultural adaptation, including well-organized training and teaching, as well as involvement of foreign students in the social activities of the university.

Authors
Ledeneva V.Yu.2 , Abdullaev R. 1 , Guseynova L. 1
Publisher
Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего образования "Московский политехнический университет"
Number of issue
10
Language
Russian
Pages
118-134
Status
Published
Volume
31
Year
2022
Organizations
  • 1 Рeoples’ Friendship University of Russia (RUDN University)
  • 2 Nstitute of Demographic Research of the Federal Research Sociological Center of the Russian Academy of Sciences
Keywords
социокультурная адаптация; иностранные студенты; российские вузы; азербайджанские студенты; китайские студенты; sociocultural adaptation; foreign students; Russian universities; Azerbaijani students; Chinese students; intercultural communication; cross-cultural differences; pre-departure training
Share

Other records

Puzanova Zh.V., Larina T.I.
Высшее образование в России. Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего образования "Московский политехнический университет". Vol. 31. 2022. P. 151-166
Aleshkovski I.A., Gasparishvili A.T., Krukhmaleva O.V., Narbut N.P., Savina N.Ye.
Высшее образование в России. Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего образования "Московский политехнический университет". Vol. 32. 2023. P. 137-155