Место Китая на мировом рынке ВПК

За последние десять лет Китай добился значительного прогресса в развитии оборонной промышленности; сегодня Китай в состоянии производить практически все номенклатурные позиции вооружения, военной техники и боеприпасов. Цель исследования - проанализировать успехи Китая в развитии оборонной отрасли. В результате исследования выявлено, что китайский военно-промышленный комплекс в настоящее время достиг точки технологической самодостаточности. Рассмотрены сущностные черты модели государственно-частного партнерства («тройная спираль»). Авторами выявлена эволюция экспортного регулирования Китая в отношении продажи товаров военно-промышленного комплекса. Проанализировано изменение доли экспорта китайского ВПК на мировом рынке вооружений. Выявлено, что торговля продукцией ВПК является для Китая средством достижения внешнеполитических целей. Авторы обсуждают возможные направления совершенствования экспортной стратегии страны и векторы географического охвата внешней торговли, а также барьеры и трудности в развитии внешней торговли продукцией ВПК.

China’s arms trade: trends and challenges

Over the past decade, China has made significant progress in the development of the defense industry; today, China is able to produce almost all the nomenclature items of weapons, military vehicles, and ammunition. The aim of the research is to analyze China’s successes in the development of the defense sector; it is highlighted that the Chinese military-industrial complex has reached the point of technological self-sufficiency at this time. The essential features of the public-private partnership model (“the triple helix”) are considered. The authors tracked the evolution of China’s export regulations as they related to the selling of goods from the militaryindustrial complex. The share of Chinese military-industrial complex exports in the global arms market is revealed. The study shows the escalation of US-Chinese rivalry in the field of building up military capacities and establishing export ties. Trade in military-industrial complex products is a means for China to achieve its foreign policy goals. The authors discuss possible areas for improving the country’s export strategies and vectors of geographical coverage of foreign trade, as well as barriers and difficulties in the development of foreign trade in military-industrial complex products.

Publisher
Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего образования Российский университет дружбы народов (РУДН)
Number of issue
2
Language
English
Pages
370-378
Status
Published
Volume
31
Year
2023
Organizations
  • 1 Peoples’ Friendship University of Russia (RUDN University)
Share

Other records

Manshin Roman V., Xu Siqi
Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Экономика. Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего образования Российский университет дружбы народов (РУДН). Vol. 31. 2023. P. 268-281