Систематизация бизнес-моделей государственных авиакомпаний мира

Авиационная отрасль - одна из наиболее динамично развивающихся в современной экономике. За свою историю гражданская авиация претерпела значительные изменения: от роскошного транспорта только для богатых людей до доступных для всех перелетов по цене обеда в McDonalds. Также значительно изменились и подходы к ведению бизнесу авиакомпаний, многие перевозчики ушли от дотаций со стороны государства, в соответствии с вызовами внешней среды появляются новые эффективные бизнес-модели. Несмотря на это, во многих странах степень участия государства в сфере организации пассажирских перевозок достаточно высока. В данной статье авторы анализируют положение авиакомпаний с государственным участием, выявляют их преимущества и недостатки, а также особенности функционирования. Сделана попытка оценить причины прибыльности и убыточности государственных авиакомпаний в зависимости от особенностей их подходов к ведению бизнеса.

The industry of civil aviation is one of the most dynamically developing in the modern economy. During its history, civil aviation has undergone significant changes from luxury transport only for rich people to affordable flights for the price of lunch at McDonalds. The approaches to airline business have also changed significantly, many carriers have moved away from government subsidies, and new effective business models are emerging in accordance with the challenges of the external environment. Despite this, in many countries, the degree of state participation in the organization of passenger air transportation is quite high. In this article, the authors analyze stateowned airlines, identify their advantages and disadvantages, as well as features of their functioning. The authors have made an attempt to assess the reasons for the profitability and unprofitability of state-owned airlines, depending on the specifics of their approaches to doing business. It is concluded that in the presence of natural opportunities for the implementation of transit traffic, it makes sense for state-owned companies to focus on long-range transit traffic, and create a separate brand for social traffic.

Publisher
Общество с ограниченной ответственностью Аналитика Родис
Number of issue
11-1
Language
Russian
Pages
322-332
Status
Published
Volume
11
Year
2021
Organizations
  • 1 Российский университет дружбы народов
Keywords
State-owned airlines; national carrier; airline business model; legend airline; transit carrier; Авиакомпании с государственным участием; национальный перевозчик; модель бизнеса авиакомпании; авиакомпания легенда; транзитный перевозчик
Share

Other records