The article examines the factors of increasing the efficiency of engineering work on the basis of a comparative analysis of the experience of Russia and the similar experience of the Federal Republic of Nigeria. Such work became possible in connection with the existing corresponding Agreement on cooperation of these states. First of all, the substantiation of the concept of «quality of education» is given, since there is a wide discussion in the literature on this issue. At the same time, the existing definitions do not link the quality of education with indicators of the efficiency of engineering labor, as well as with the efficiency of production in general. The article proves that the quality of engineering education of graduates of engineering universities is a key fundamental factor in the effectiveness of engineering work. At the same time, the article recommends methods for ensuring the quality of engineering education within the framework of a systematic approach to improving the system of engineering education.
В статье рассматриваются факторы повышения эффективности инженерного труда на базе сравнительного анализа опыта России и аналогичного опыта Федеративной Республики Нигерия. Такая работа стала возможной в связи с имеющимся соответствующим Соглашением о сотрудничестве данных государств. В первую очередь дано обоснование понятию «качество образования» поскольку в литературе идет широкая дискуссия по этому вопросу. В то же время в имеющихся определениях нет увязки качества образования с показателями эффективности инженерного труда, как и в целом с эффективностью производства. В статье доказывается, что качество инженерного образования выпускников инженерных вузов является ключевым основополагающим фактором эффективности инженерного труда. При этом в статье рекомендуются методы обеспечения качества инженерного образования в рамках системного подхода к совершенствованию системы инженерного образования.