Статья посвящена исследованию актуальных психологических проблем детско-родительских отношений, с которыми сталкиваются современные российские и китайские семьи. В частности, это: проблема неравного эмоционального вклада обоих родителей в воспитание ребенка дошкольника; проблема предъявления требований, неадекватных возрасту и психическому развитию ребенка; проблема слабого эмоционального контакта ребенка и родителей, выраженной тревожности в двусторонних отношениях; проблема гендерной дискриминации и сложной системы иерархии, определяющей характер детско-родительских отношений. Проведенный анализ показал, что решение выявленных проблем должно осуществляться на фундаментальном уровне посредством всесторонней работы как отдельно с родителями дошкольников, так и в рамках совместной коррекционной терапии. Ключевую важность в решении выявленных психологических проблем играет трансформация родительских установок, представлений и модели поведения по отношению к детям дошкольного возраста.
The article is devoted to the study of topical psychological problems of child-parent relations faced by modern Russian and Chinese families. These are: the problem of unequal emotional contribution of both parents to the upbringing of a preschool child; the problem of making demands that are inadequate for the age and mental development of the child; the problem of weak emotional contact between the child and parents, expressed anxiety in bilateral relations; the problem of gender discrimination and a complex hierarchy system that determines the nature of child-parent relations. The analysis showed that the solution of the identified problems should be carried out at a fundamental level through comprehensive work both separately with the parents of preschoolers and within the framework of joint correctional therapy. The transformation of parental attitudes, perceptions and behavioral patterns towards preschool children plays a key role in solving the identified psychological problems.