Статья посвящена рассмотрению теоретических основ целевого (task-based learning) обучения иностранным языкам и методико-технологическим аспектам его реализации. Автор рассматривает task-based learning как ответвление коммуникативного подхода, базирующееся на системе следующих принципов: аутентичность заданий; приоритетная цель - решение коммуникативной задачи; алгоритмизированное выполнение задания; глобализация и возможность использовать нетворкинг для практики устной и письменной речи; внедрение творческих заданий. Также рассмотрена типология заданий в рамках taskbased learning: information-gap activity (организация обучения, при которой разные обучающиеся имеют разную информацию и получают задание соединить ее воедино, чтобы выполнить задание и ответить на вопрос), reasoning-gap activity (после получения учебной информации обучающиеся путем рассуждений, логических высказываний применяют полученную информацию для выполнения задания) и opinion-gap activity (используется с целью организация диалога или полилога - обмена мнениями или выявления личных предпочтений обучающихся по конкретной проблематике). Особое внимание автор уделил проектированию task-based lesson, который включает две фазы: pretask и task cycle. В рамках реализации обучения по модели task-based learning возможны структурированное или проблемное занятия.
The research deals with the consideration of the theoretical foundations of task-based learning in foreign languages and the methodological and technological aspects of its implementation. The author considers task-based learning as an offshoot of the communicative approach, based on a system of the following principles: task authenticity; the priority goal is to solve a communication problem; algorithmic task execution; globalization and the ability to use networking for the practice of speaking and writing; introduction of creative assignments. The typology of tasks within the framework of task-based learning is also considered: information-gap activity (organization of training, in which different students have different information and are tasked to connect it together in order to complete the task and answer the question), reasoning-gap activity (after receiving the educational information, students use the information received to complete the assignment by reasoning, logical statements) and opinion-gap activity (used to organize a dialogue or polylogue, exchange opinions or identify personal preferences of students on a specific issue). The author paid special attention to the design of a task-based lesson, which includes two phases, pre-task and task cycle. As part of the implementation of training according to the task-based learning model, structured or problem-based lessons are possible.