Рассматриваются эксплицированные и имплицитные смыслы улыбки на примере романа Люка Бессона «Артур и минипуты». Цель исследования: выявление функций улыбки в художественном тексте для детей. Методы: количественный и качественный анализ употребления лингвистических средств, выражающих улыбку. Результаты: фрагменты текста, включающие описание улыбок как положительных, так и отрицательных персонажей, составляют десятую часть всего текста; выявлено более пятидесяти различных отношений и чувств, выражаемых улыбкой, показаны функции улыбки, самостоятельная роль улыбки как паралингвистической формы реплики в диалоге персонажей и др. Выводы: чтение романа обучает ребенка пользоваться улыбкой как значимой частью культурного кода Франции.
Explicit and implicit meanings of a smile are considered on the example of Luke Besson's novel «Arthur and the Minimoys». The purpose of the study: to identify the functions of a smile in fiction text for children. Methods: quantitative and qualitative analysis of the use of linguistic means to express a smile. Results: text fragments that include descriptions of smiles of both positive and negative characters make up one tenth of the text; more than fifty different attitudes and feelings expressed by a smile have been identified, the functions of a smile, the independent role of a smile as a paralinguistic form of a replica in the dialogue between characters, etc. have been revealed. Conclu-sion: reading the studied novel teaches a child to use smiling as a significant part of the cultural code of France.