В июле 2020 г. после соответствующего решения турецкого суда президент страны принял указ о закрытии музея в здании храма Святой Софии и открытии в нем мечети. 916 лет этот храм был христианским, в течение 481 г. - мусульманским, а последние 86 лет - это был музей. Он находится в списке всемирного наследия ЮНЕСКО. В статье предпринимается анализ данных действий Турции с точки зрения международного права и Конституции Турецкой Республики. В то время как принцип секуляризации, зафиксированный в турецкой Конституции, сделал возможным доступ к собору Святой Софии на равных условиях для людей всех вероисповеданий и нерелигиозных лиц, нынешний регресс в отношении имплементации секуляризма в Турции вызывает обеспокоенность и говорит о нарушении международных обязательств, в том числе положений международных договоров, ратифицированных Турецкой Республикой, а именно: Конвенции ЮНЕСКО об охране всемирного культурного и природного наследия 1972 г.; Европейской Конвенции о защите прав человека и основных свобод 1950 г. и Международного пакта об экономических, социальных и культурных правах 1966 г. Статья подготовлена при финансовой поддержке РФФИ в рамках научного проекта № 18-011-00292.
In July 2020, following the relevant decision of the Turkish court, the President of the country adopted a decree to close the museum in the building of the Hagia Sophia and open a mosque in it. For 916 years this temple was Christian, during 481 it was Muslim, and for the last 86 years it has been a museum. It is on the UNESCO World Heritage List. The article analyzes these actions of Turkey from the point of view of international law and the Constitution of the Republic of Turkey. While the secularization of the Turkish Republic has made it possible for people of all faiths and non-religious persons to access Hagia Sophia on equal terms, the current regression regarding the implementation of secularism in Turkey raises concerns and speaks of a violation of international obligations, including the provisions of international treaties ratified The Republic of Turkey, namely: the UNESCO Convention on the Protection of the World Cultural and Natural Heritage of 1972; The European Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms of 1950 and the International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights of 1966. The article was prepared with the financial support of the Russian Foundation for Basic Research within the framework of scientific project № 18-011-00292.