ель статьи – рассмотреть особенности двуязычного образования в Новой Зеландии в историческом контексте. Для достижения цели были поставлены следующие задачи: анализ тенденций языковой ситуации и языковой политики в отношении возрождения языка и культуры маори, рассмотрение проблем взаимодействия языка коренного населения маори в условиях двуязычия. В этой статье уделяется внимание истории упадка языка маори, описываются меры по возрождению языка маори, которые первоначально были сосредоточены в сфере образования.
The purpose of the article is to consider the features of bilingual education in New Zealand in the historical context. To achieve this goal, the following tasks were set: analysis of trends in the language situation and language policy in relation to the revival of the Maori language and culture, consideration of the problems of interaction of the indigenous Maori language in the con-ditions of bilingualism. This article focuses on the history of the decline of the Maori language and describes measures to revive the Maori language that were initially focused on education.