Актуальность статьи обусловлена необходимостью оживления и подъема потребительской кооперации в настоящее время, усилением взаимосвязи со всеми ее участниками и потребителями, усилением конкуренции с торговыми сетями. В работе анализируются новые методы и способы работы в организациях потребительской кооперации: освоения ею новых малонаселенных территорий России; переход от традиционных методов мотивации кооперативов к росту объемов трансакции к повышению нормы прибыльности; к привлечению в кооперативы фермерских (крестьянских) хозяйств, дачников, владельцев личных подсобных хозяйств, используя новые методы и способы в работе.
The actuality of the article is due to the fact necessity of animation and to get up consumption cooperatives in the present day, increased cooperation with another its participants and consumers, competition with trading networks. In the article analyze a new methods and means of work in the organizations of consumers cooperation: opening up a new village with small population in Russia; transition from traditional methods of motives of cooperatives to increased volumes of the transactions to be crowned rate of a profitability; to attract in the cooperatives of a farmers summer residents, peasants (farmers), application of a new methods and means in a work.