Вопросы, связанные с применением Искусственного интеллекта (ИИ) в менеджменте, вызывают огромный интерес. Ряд исследователей верят в огромный потенциал интеллектуальных машин, другие рассматривают его как угрозу человеку в области профессиональной деятельности. Внедрение цифровых технологий в деятельность организаций на фоне нестабильности и непредсказуемости среды бизнеса, развития сетевых форм взаимодействия, формирования кроссфункциональных команд и множества других изменений приводят к трансформации традиционного функционала менеджеров и предъявляют новые требования к их квалификации. В статье проведен анализ трансформации функционала менеджера под влиянием ИИ, а также анализ компетенций, которых компании ждут от специалистов будущего.
The issues of the Artificial Intelligence (AI) usage in management are of great interest. Some of researchers believe in the huge potential of intelligent machines, while others see it as a threat to humans in the field of professional activity. The introduction of digital technologies in different types of organizations in terms of instability and unpredictability of the business environment, the development of network forms of interaction, the formation of cross-functional teams and many other changes lead to the transformation of the traditional functionality of managers and impose new requirements on their qualifications. The article analyzes the transformation of the manager's functionality under the influence of AI, as well as the analysis of competencies that companies expect from future specialists.