Рассматривается положение информационных работников в условиях «цифровой трансформации». Некоторые философы стали выступать в роли футурологов, предрекая исчезновение информационно-коммуникационных посредников в результате появления децентрализованных социальных, научных и иных виртуальных коммуникаций, которые позволяют пользователям самостоятельно обмениваться медиапродуктами. Приводится критика таких идей, а также, с помощью категорийно-тензорного подхода, представлен конструктивный анализ категорий подлинных и/или поддельных медиапродуктов, которые могут включать информационную, дезинформационную и/или мизинформационную составляющую, а также быть бессодержательным и для пользователя медиасреды.
A brief summary. The issue of predicting the fate of information workers in the conditions of "digital transformation" is considered. Some philosophers began to act as futurologists, predicting the disappearance of information and communication intermediaries due to the emergence of decentralized social, scientific and other virtual communications that allow users to exchange media products independently without intermediaries. Criticism of such ideas is given, as well as a constructive analysis of categories of genuine and/or fake media products, the content of which may consist of an informational, disinformation and/or misinformation component, as well as be meaningless for the user of the media environment, is presented using the category-tensor approach.