В статье исследовано понятие «мотивация» и основные подходы к его трактовке. Проведен анализ существующих теорий мотивации, выделены сильные и слабые стороны основных теорий. Описан процесс использования системы сбалансированных показателей в стратегическом управлении организацией и их взаимосвязь с ключевыми показателями эффективности сотрудников компании. Исследованы преимущества и недостатки использования KPI для целей мотивации персонала, выделены проблемы такого инструментария. Предложены пути нивелирования выделенных недостатков с помощью разработки комплексной мотивационной программы для сотрудников и организационной культуры предприятия
The article explored the concept of "motivation" and the main approaches to its interpretation. Analysis of existing theories of motivation was carried out, strengths and weaknesses of the main theories were highlighted. The process of using the system of balanced indicators in the strategic management of the organization and their relationship to the key performance indicators of the company's employees is described. The advantages and disadvantages of using KPI for the purposes of motivation of personnel have been investigated, the problems of such tools have been highlighted. There are proposed ways of leveling the identified shortcomings by developing a comprehensive motivational program for employees and organizational culture of the enterprise