Статья посвящена проблемам, возникающим в связи с внедрением цифровизации в образовательную систему. На основе изучения форсайт-проекта «Образование 2030» рассматривается влияние предлагаемых проектом нововведений на качество образования и воспитания, изменение сознания людей. Исследуются гносеологический и антропологический аспекты этого процесса. Анализируются когнитивные последствия замены понятия «знание» понятием «компетенция», неизбежные в условиях дистантного обучения без учителя, лектора, бумажных учебников, живого контакта между преподавателем и учениками. Рассматривается зависимость формирования интеллекта, креативных способностей человека от художественно-эстетического образования и воспитания, исключённого из проектов цифровизации. Автор прибегает к сравнению концепций французских постструктуралистов в области философии образования с идеями отечественных авторов «Современной цифровой образовательной среды».
The article is devoted to the problems arising in connection with the introduction of digitalization into the educational system. Based on the study of the «Education 2030» foresight project, the author examines the impact of the innovations proposed by the project on the quality of education and upbringing, changes in people`s consciousness. The epistemological and anthropological aspects of this process are being investigated. The article analyzes the cognitive consequences of replacing the concept of «knowledge» with the concept of «competence», which are inevitable in the conditions of distance learning without a teacher, lecturer, paper textbooks, live contact between teacher and students. The article deals with the dependence of the formation of intelligence, creative abilities of a person on artistic and aesthetic education and upbringing, excluded from digitalization projects. The author resorts to comparing the concepts of French poststructuralists in the field of philosophy of education with the ideas of Russian authors of the «Modern Digital Educational Environment».